صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها گزارش برنامه کوهپیمایی خط الراس فیلبند به قله المیستان

گزارش برنامه کوهپیمایی خط الراس فیلبند به قله المیستان

نویسنده : کانون کوه
نوع برنامه : کوهنوردی
تاریخ برگزاری : ۲ الی ۳ خرداد ۱۳۹۹
تاریخ نگارش : 28 خرداد 1399
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
شرح برنامه

عنوان برنامه: خط الراس قله فیلبند(حسله بن)- قله الیمستان(امام زاده قاسم)
زمان اجرا: 2، 3خرداد 1399
مدت زمان اجرا: دو روزه
نوع برنامه: کوهنوردی متوسط
منطقه :مازندران -آمل روستای فیلبند
دیباچه:
سیمای جغرافیایی منطقه

فیلبند روستایی در شهرستان بابل در استان مازندران ایران است. اهالی به این روستا فلبن می‌گویند که کوتاه شده فیلبند است. دسترسی به فیلبند از جاده هراز و سنگچال آمل آسان‌تر است زیرا مسیر بابل آسفالت نبوده و پیچ و شیب‌های زیادی دارد به همین دلیل برای رسیدن به این روستا مسیر هراز و سنگچال آسان‌تر است. از شهر آمل به سمت جاده هراز حرکت کنید و بعد از دو کیلومتر که از اولین تونل عبور کردید سمت چپ جاده تابلوی روستای چلاو را مشاهده خواهید کرد که با پشت سر گذاشتن این روستا اول به مراتع و بعد از عبور از سربالایی ها به روستای فیلبند خواهید رسید در دل کوه‌های البرز و امتداد جاده زیبای هراز، روستایی از توابع سنگده به ‌نام فیلبند وجود دارد. از دیر باز این منطقه ارج ‌و قرب خاصی برای اهالی شهرستان بابل داشته است چرا که یکی از مکان‌های دیدنی بابل به شمار می‌آید. امروزه فیلبند ییلاق اهالی دهستان خوشرود است و به ‌لطف استقبال گردشگران و همت اهالی این روستا، امکانات رفاهی خوبی برای گردشگران دارد. لذت پیاده‌روی در مسیر زیبای فیلبند به‌سمت الیمستان را از دست ندهید. مسیر پیاده‌روی فیلبند به الیمستان با طول 35 کیلومتر دیدنی‌های فراوانی دارد، مانند دریای ابر فیلبند، چال رستم و امامزاده قاسم
بهترین فرصت برای این سفر هیجان‌انگیز، خرداد و آذرماه است. پوشش گیاهی منطقه در تابستان بسیار سبز و دیدنی است و جنگل الیمستان در فصل پاییز سرشار از رنگ می‌شود. اگر قصد دارید در زمستان به این منطقه سفر کنید، پیشنهادم این است که حتما تجهیزات حرفه‌ای کوهنوردی همراهتان باشد. این منطقه در فصول پاییز و زمستان بسیار سرد می‌شود. در فصل زمستان ارتفاع برف در بعضی نقاط تا 2 متر نیز می‌رسد.
مسیر فیلبند
مسیری ماشین رو که به فیلبند ختم می‌شود، جاده فرعی «منگل- چلاو» در مسیر جاده هراز یک کیلومتر بعد از اولین تونل بعد از پلیس راه آمل که تماماً آسفالت بوده و جاده‌های اصلی داخل محل نیز آسفالت است. یک مسیر دسترسی راه شوسه نیز از ییلاق شیخ موسی بخش بندپی شرقی به فیلبند وجود دارد. راه مال روی «کَرمیناپِی» نیز برای رسیدن به این روستا وجود دارد که از روستای دیوا، حدود ۳۰ کیلومتر و جنگلی است.
موقعیت جغرافیایی
روستای فیلبند در شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق ونه بن، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی و لهه بابل ختم می‌شود. این روستا به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستان‌هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نام‌گذاری این روستا هم همین باشد. در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است که پذیرای مسافرانی بسیار و همچنین کوهنوردان می‌باشد.
پوشش گیاهی
به دلیل سرمای شدید پاییز و زمستان، درختان رشد چندانی در فیلبند ندارند. از درختان تنها گونه‌های سیاه‌ ریشه مانند آلوچه ترش، زرشک کوهی و انگور کوهی به گویش محل (گالش انگیر) و نیز درخت ون در آن می‌رویند. کشت درختانی چون گردو، فندق، سیب و آلبالو نا موفق بوده ‌است و رشد اندکی دارند.

گزارش برنامه:
بعد از اینهمه دوری و دوستی بخاطر شرایطی که کرونا به ما تحمیل کرده است قرار است که با رعایت کل مسایل شخصیِ منطبق با پروتکل بهداشتی اولین برنامه سال کرونای سال 99 کانون کوه را اجرا کنیم
همه هیجان داشتیم می خواهیم بریم کوه.
کدوم کوه؟؟؟؟؟
فیلبند ، بام مازندران روستای رویایی میان ابرها می خواهیم قله بالای روستای فیلبند ( حسنه بن ) رو صعود کنیم و در ادامه به سمت غرب از روی یال حرکت کنیم تا به قله امام زاده قاسم (قله بالای علیمستان) برسیم و شب را همانجا جشن صعود بگیریم )
ساعت 4رو زجمعه که هنوز مردم کرج در حواب بودند ما با یک دستگاه اتوبوس 46 نفره حرکت خودمان به سمت تهران آغاز کردیم در تهران پس از سوار شدن تمام همنوردان از ایستگاه های ذکر شده سفر ما ساعت 6:30 از پایتخت به سمت استان مازندران - جاده هراز، آغاز شد.

اتوبوس بعد از عبور از محور هزار و رودخانه هراز که گویا نسبت به سال های گذشته با توجه به بارشهای خوب خروشان بود ساعت 10:30 دقیقه وارد منطقه چلاو (به زبان محلی یعنی محل سیلاب) با ارتفاع 1230 متری از سطح دریا که در بیست دو کیلومتری امل شدیم و پس از عبور از جاده فرعی به منطقه سنگچال رسیدیم
روز اول برنامه جمعه دوم خرداد ماه 1399
در روستای سنگچال .کنار حمام تاریخی توقف کردیم همنوردان بعداز پیاده شدن و با گرفتن عکس یادگاری و صحبتهای سرپرست در مورد کلیت برنامه و پیمایش دو روزه آشنا شدند، حرکت به سمت روستای فیلبند دوباره ادامه پیدا کرد تا این که ساعت 12 ظهر وارد روستای فیلبند که در ارتفاع 2310 متری از سطح دریا شدیم، با هماهنگی قبلی سرپرست ( آقای محسن گرجی) و راهنما (دایی حسین) با افراد محلی هماهنگ شده بود که دو راس اسب در اختیار گروه قرار گرفت تا وسایل، چادرها و کیسه خوابهای همنوردان تا محل شبمانی حمل شود در این مدت همنوردان توانستند از سرویس بهداشتی استفاده کنند و وسایل و خوراکی‌هایی بخرندکه در طول سفر احتیاج داشتند. در روستای فیلبند سه همنورد که قبلا در محل مستقر بودن به ما ملحق شدند.

پیمایش ساعت 12:30 ظهر روز جمعه 2 خرداد از روستای فیلبند آغاز شد، یک کیلومتر ابتدایی مسیر به ‌صورت سربالایی به سمت شرق پیاده رویی انجام گرفت ولی با توجه به توانمندی افراد گروه و سرعت پیمایش، با هماهنگی کمیته فنی و سرپرست برنامه همنوردان را به دو گروه تقسیم نموده اند گروه اول طبیعت گرد که شامل تعداد 12 نفر به سرپرستی آقای گرجی به سمت محل شبمانی حرکت کردند ، گروه دوم کوهنورد با تعداد 19 نفر به سرپرستی آقای سیامک عینی و راهنمایی دایی حسین به سمت یال اصلی قله ادامه مسیر دادند، ساعت 14:50 تا 15:20 زیر قله با ارتفاع 2955متر از سطح دریا محل برای صرف ناهار کردیم.

بعد از صرف ناهار همه آماده به سمت قله شدند، زیر قله مسیری پر از سنگهای ریزشی و شیبی نسبتا دشوار بود .
صعود به قله فیلبند(حسله بن ) با ارتفاع3140
که تیم بعد از گذشتن از شیب، ساعت 16 تیم به قله فیلبند(حسله بن ) با ارتفاع3140 صعود کرد، حدود 30 دقیقه برای گرفتن عکس توقف کردیم همه افراد عکسهای یادگار خود را با تابلو و روی قله گرفتند، بعد از کمی استراحت گروه مسیر خود را به محل شبمانی ادامه داد که با کاهش ارتفاع به سمت پایین قله و دره پیش رفت، بعد از ساعتی پیمایش و رد شدن از بین چندین شکاف بین کوه و دره های نسبتا پوشیده از برف به محل اولین چشمه رسیدیم با کمی استراحت و جمع آوری آب به راه خود را ادامه دادیم تا اینکه در ساعت 19:15 دقیقه به محل شبمانی رسیدیم ، زمان رسیدن تیم به محل شبمانی گروه اول با استقبال به پیشواز دوستان کوهنورد روبرو شدیم و بعد از کمی استراحت مشغول برپا کردن چادرهای خود شدیمشبمانی در کنار اتش در دل جنگل های المیستان
هوای منطقه تقریبا سرد بود دوستان مجبور شدند آتشی بر قرار کنند که باعث هم باعث روشنایی محیط شده بود و هم همنوردان گرد آتش جمع شدندتا بعداز مدت ها حالت قرنطینه بخاطر کرونا از طبیعت لذت ببرند و با سرودهای شاد و پذیرایی به صرف کباب لذیز توسط باشگاه استفاده کنند ،
تولد خرداد ماهی ها
یک جشن تولد خودمانی برای دوستان متولدین خرداد برپا کردیم و تولدشان را تبریک گفتیم

سرپرست برنامه جناب آقای محسن گرجی جلسه ایی با کمیته فنی برگزار کردند که چالش ها و نقاط قوت و ضعف هر دو گروه بررسی گردید و نتیجه به همنوردان اعلام گردید، با توجه به توانایی همنوردان و روزی که گذشت و مسیر صعود روز دوم صعود به قله امام زاده قاسم اعلام شد و از دوستان گروه اول و دوم خواستند که اگر مایل به صعود قله دوم هستند فردا با سرپرستی آقای سیامک عینی ساعت 8 به کوله سر یال اصلی به کار خود ادامه بدهند و افراد دیگر بعد از جمع آوری وسایل و حمل آن توسط اسبها ، مسیر بازگشت به روستای فیلبند به سرپرستی آقای گرجی انجام دهند. افراد با توجه به توانایی خود نتیجه را با هر دو سرپرست در میان گذاشتند و همگی به استراحت و خواب شبانه به چادرهای خود رفتند دوستان خسته از صعود قله و کوهپیمایی بعداز ماه ها بدون تمرین شب را در کنار آتش فیلبند به خواب خوش رفتند
روزدوم برنامه شنبه سوم خرداد ماه 1399
صبح زود هنوز خورشید سرنزده بود همنوردانی که قصد صعود داشتند وسایل و چادر خود را جمع آوری و صبحانه خود را میل کردن و آماده حرکت شدند.

گروه اول حرکت خودرا برای صعود به قله الیمستان( امام زاده قاسم) با تعداد 11 نفر در ساعت 8 صبح شنبه 3 خرداد به سرپرستی آقای سیامک عینی و راهنما مسیر دایی حسین (آقای حسین موسوی نیا) و جلوداری خانم شکوفه چهاردولی و عقبداری آقای سعید یعقوبی کیا آغاز کردندگروه دوم بعد از نرمش به مربیگری آقای مرتضی معینی و صرف صبحانه، با جمع آوری وسایل و چادرها به سرپرستی آقای گرجی مسیر برگشت به روستای فیلبند را شروع کردند.گروه کوهنوردی از سمت شرق محل کمپ شبمانی به روی یال اصلی شروع به حرکت می کنند و با جند کیلومتری به منطقه ایی از کوه میرسند که نمایی زیبا از قله دماوند نمایان میشود با چند دقیقه ایی استراحت همنوردان به گرفتن عکس مشغول میگردند و بعد از استراحت مسیر پیمایش خود را ادامه میدهند.

بعد از گذشت دو ساعتی پیمایش به اولین چشمه در ارتفاع 2753 متر از سطح دریا میرسند که با هماهنگی سرپرست به جمع آوری آب و تغذیه و گرفتن عکسهای زیبا مشغول میگردند در طول مسیر، طبیعت بکر منطقه و مشاهده زیستگاه حشرات و گیاهان چشم نوازی میکند.

بعد از استراحت دوباره مسیر پیمایش به سمت قله الیمستان( امام زاده قاسم) شروع گردید، در طول مسیر قله دماوند با تمام صلابت خود چشم نوازی می کرد و ما را مانند مادری که فرزندانش را همراهی میکند در آغوش گرفته بود. با گذشت نزدیک به دو ساعتی به قله الیمستان نزدیک و با منظره زیبایی از دشت پر از بوته های گون و گلهای زیبا زرد و آبی چشم نوازی میکرد رسیدیم و دوستان با ذوق در حین پیمایش عکسهای زیبایی را ثبت می کردند.
صعود به قله الیمستان( امام زاده قاسم) ) ارتفاع2500 متر ساعت12:30
در چند متری قله سرپرست کل تیم را در یک خط ردیف نمود و طوری که همه همزمان قله را صعود نموده ایم. بنای این امامزاده درصورت مساعد بودن هوا و صاف ‌بودن آن، از کیلومترها دورتر مشاهده می‌شود و گنبدی سفید رنگ دارد و پیرامونش سبز است.مناظر زیبای منطقه – نزدیک قله صعود به قله الیمستان( امام زاده قاسم) ) ارتفاع2500
تیم با تلاش، قله الیمستان(امام زاده قاسم ) با ارتفاع2500 متر از سطح دریا را ساعت12:30 صعود کرد الان بالای همان کوه بودیم و همه باهم جشن صعود بر پا کردیم و ناهار و استراحت روی قله انجام شد بعد از صعود و استراحت، به سمت روستا پاشاکلا حرکت کردیم و شروع پیمایش 13:20 صورت گرفت در مسیر فرود به سمت روستای پاشاکلا به مرتع و جنگل الیمستان و چال رستم نزدیک می شدیم که جاذبه دیدنی منطقه محسوب می شود. رستم چال از جاذبه‌های دیدنی مسیر پیمایش است. درواقع رستم چال دو گودال بسیار عریض و عمیق باقی‌مانده از اصابت دو شهاب‌سنگ آسمانی‌اند که در تاریخی نامعلوم با زمین برخورد کرده‌اند. کماکان اثرات این شهاب‌سنگ‌ها تشخیص داده می‌شوند. عرض گودال‌ها به چندصد متر می‌رسد و عمقی بالغ بر 30 متر دارند. جنگل الیمستان از سمت مسیر فیلبند، در چوبی قدیمی‌ای دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی مسیر است. این جنگل محل رویش گیاهی به‌نام آلیما است و وجه نام‌گذاری جنگل، نام همین گیاه است. الیمستان پوشش گیاهی بسیار متراکمی دارد. از ابتدا تا انتهای مسیر جنگل علامت‌گذاری‌های مختلف و متفاوتی شده است تا گردشگران برای پیداکردن مسیر دچار مشکل نشوند.

و در طول مسیر و با عبو از جنگل های هیلکانی ساعت 17:15 به روستای پاشاکلا رسیدیم و در طول مسیر با بیسیم از وضعیت و محل استقرار گروه دوم مطلع شدیم که در انتهای برنامه به آنها محلق شدیم .

نکات مهم برنامه:
آنتن دهی موبایل:
موبایل در اکثر طول مسیر خیلی در دسترس نبود آنتن دهی ضعیفی داشت.
به دلیل دو تیم بودن و تعداد افراد زیاد استفاده از بیسیم ارتباط با گروه بسیار کارآمد بود.
مدت زمان صعود قله اول 3:30ساعت، پیمایش 11 کیلومتر
مدت زمان صعود قله دوم 4:30 ساعت، پیمایش 19 کیلومتر
مدت زمان فرود به روستای پاشاکلا :4 ساعت و اتمام برنامه
کل پیمایش دو روز، 32 کیلومتر
حرکت از کرج: 4:10 دقیقه صبح میدان توحید
حرکت از تهران: 4:20 دقیقه صبح پیکان شهر- 5:15 دقیقه صبح مقابل ایران فیلم –6:15 دقیقه صبح ایستگاه آخر تهران پارس
سرپرست برنامه: آقای محسن گرجی
راهنمایی و کمک سرپرست: آقای حسین موسوی نیا
مسول فنی: آقای مصطفی تخیری- آقای حسین نیستانکی -آقای سیامک عینی
جلودار: خانم شکوفه چهاردولی
عقبدار: آقای فرید هادی(روز اول) و آقای سعید یعقوبی کیا(روز دوم)
عکاسان : آقای سعید یعقوبی کیا _ آقای شکوفه چهاردولی_ آقای حسین موسوی نیا_ آقای فرید هادی
مسئول پرتکل بهداشتی: خانم سارا عینی_ رضا تهمورثی
مسئول محیط زیست: فاطمه زوار زاده
تیم پشتیبانی: آقای فرهاد حسینی
تعداد نفرات: 31 نفر
اعضای شرکت کننده: سیامک عینی –سارا عینی_ رضا تهمورثی_مصطفی تخیری_ فرخنده بوستانی- شکوفه چهاردولی- مرتضی معینی- ابراهیم پرویزی_ فرید هادی_ میلاد مولودی_ مهدی خیاطی _جواد شریف زاده_ حسین نیستانکی -کامبیز نیاپرست- مژده حیدزراده- حسین موسوی نیا- سمیرا مردانه-ستاره ارجمند_ سپیده ارجمند_ الهه عمادی پو_ سعید یعقوبی کیا_فاطمه زوارزاده_ کیانا کیانی_ پریسا مافیان_ محسن اناری_ مصطفی امینی _ ابراهیم لبافی _محسن گرجی _محسن فولادی_ مهدی کمالی_ مونا صادقی
تهیه کننده گزارش: شکوفه چهاردولی خرداد ماه 1399

مسیر برنامه خط الراس قله فیلبند –قله الیمستان- ناوبری با موبایل(ViewRanger)

گزارش track خط الراس قله حصه بن (فیلبند) _قله الیمستان(امام زاده قاسم)
🔴تاریخ اجرا، 2خرداد 1399
🔴ابتدای جاده هراز ، ارتفاع از سطح دریا 1230متر، زمان 10:30 صبح
🔴حرکت مینی بوس به سمت روستا فیلبند مسافت 15کیلومتر 1/5ساعت زمان ،ارتفاع روستا فیلبند2310 متر از سطح دریا، ساعت 12 ظهر
🔴شروع پیمایش و افزایش ارتفاع ساعت 12:30
🔴محل ناهار گروه اول کوهنوردی ، زیر قله ارتفاع 2955متر از سطح دریا ساعت 14:50 تا 15:20
🔴حرکت به سمت قله
🔴صعود قله، ارتفاع 3140 متر از سطح دریا، ساعت 16:00
حدودا 6 کیلومتر پیمایش زمان صعود 3:30 دقیقه همراه با صرف ناهار
🔴کاهش ارتفاع و حرکت به سمت شبمانی
🔴اولین چشمه ارتفاع 2877متر از سطح دریا، تهیه آب و حرکت به سمت شبمانی
🔴محل شبمانی ارتفاع 2800 متر از سطح دریا، ساعت رسیدن 19:15 ، کل پیمایش حدودا 11 کیلومتر
🔴شروع حرکت پیمایش روز دوم، شنبه 3خرداد ساعت 8 صبح با افزایش ارتفاع
🔴چشمه اول محل عکاسی و استراحت ،ارتفاع 2753 متر از سطح دریا
🔴پیمایش به سمت قله الیمستان
🔴صعود به قله الیمستان(امام زاده قاسم ) ارتفاع 2500متر از سطح دریا، ساعت صعود 12:30