صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها خط الراس پرسون به سرسیاه غارها

نوع برنامه : کوهنوردی
تاریخ برگزاری : ۴ مهر ۱۳۹۹
تاریخ نگارش : 8 مهر 1399
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
شرح برنامه

صبح روز جمعه چهارم مهرماه 1399 ساعت 5 صبح زیر پل سیدخندان جمع شدیم و ساعت 5:08 با مینی­بوس به سمت لواسانات روستای افجه حرکت کردیم. ساعت 6:10 ابتدای روستای افجه مسیر پیاده­روی را شروع کردیم. ابتدای مسیر گاه شیب تند بود که باعث خستگی میشد اما وقتی به دشت هویج رسیدیم از دیدن زیبایی دشت و گوسفندها و اسبهایی که در دشت مشغول چرا بودند، سر ذوق آمدیم. ساعت 7:30 یک ربع در دشت استراحت کردیم و صبحانه خوردیم. در دشت هویج سرویس بهداشتی وجود داشت، اما آب نداشت. بعد به سمت شرق، قله پرسون راهی شدیم، مسیر پاکوب و با شیب نسبتاً کم بود. بیشتر مسیر هم سایه بود. ساعت 9:30 به قله پرسون رسیدیم. قله پرسون تابلو ندارد، اما منظره بسیار زیبایی از دماوند نشانمان داد. بعد از کمی استراحت به سمت شرق قله سرسیاه غار 1 حرکت کردیم، مسیر پر از خار و گاه با شیب تند و آفتابی بود. بعد از رسیدن به قله، به سمت سرسیاه غار 2 ادامه مسیر دادیم که راحت تر به قله رسیدیم و بعد از کمی خوراکی خوردن به سمت قله آخر سرسیاه غار 3 راهی شدیم. مسیر طولانیتر و کمی با شیب تند بود که حدود ساعت 12:30 به قله سرسیاه غار 3 رسیدیم. بعد از صرف نهار و گرفتن عکس یادگاری به سمت روستای برگ جهان حرکت کردیم که حدود 4:30 دقیقه بعد به روستا و محل استقرار مینی بوسمان رسیدیم. مسیر فرود، گاه با شیب تند، شن اسکی، و دست به سنگ بود. اکثر قسمتهای مسیر بازگشت کنار رودخانه و آبشارهای متعدد و زیبا و درختان سرسبز بود. حدود دو ساعت بعد از قله به یک چشمه رسیدیم و قمقمه­ها را پر آب کردیم. در محل روستای برگ جهان هم سرویس بهداشتی عمومی و مغازه وجود داشت. حدود ساعت 17:30 سوار بر مینی­بوسمان در روستای برگ جهان شدیم و با خاطری خوش و امید برنامه­های بعدی به سمت تهران راه افتادیم. بعد از این سفر تا سه شنبه زانوهای من درد میکرد که ممکن است بخاطر عدم رعایت تکنیکهای فرود باشد. در این سفر چند نکته مهم یاد گرفتم: اول اینکه باید خیلی دقت کرد صبح بدون تأخیر به محل تجمع گروه برسیم و بقیه را معطل خودمان نکنیم. دوم اینکه در کوله­چینی خیلی دقت کنیم تا انرژی و سرعتمان کم نشود. بخصوص ظروف شیشه­ای ابدا در بارها نداشته باشیم. سوم اینکه کاملا تابع سرپرست گروه باشیم تحت هر شرایطی و اینکه سرپرست هم می­بایست شرایط گروه و برنامه را بدقت رصد کند و بفکر مسائل شخصی و خانوادگی­اش نباشد. چهارم اینکه در حرکت گروهی باید سعی کنیم سرعتمان متناسب با سرعت متوسط گروه باشد، نه کمتر نه بیشتر. این برنامه تحت نظارت جناب آقای فراهانی مدیریت محترم باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ و برگزار شد که مدیریت و سعه صدر و آرامش­شان جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.