صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها گزارش صعود به قله پهنه حصار

تاريخ اجراي برنامه: ⏪ روز جمعه 29 آذر ماه 1398
🔹مدت برنامه: یکروزه
🔶دیباچه:

🗻پهنه حصار نام رشته کوه و قله‌ای در شمال غرب تهران و در مسیر جاده چالوس (بین جاده سولقان و جاده چالوس) واقع در استان البرز می‌باشد. این رشته کوه از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به روستای سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه وردآورد منتهی می‌شود.

این کوه با نام‌های دیگری همچون «پهنه سار»، «پشته بند» و «گندم چال» نیز خوانده می‌شود.
بلندترین نقطه این کوه قله پهنه حصار نام دارد و با ارتفاع ۳۴۰۰ متر، یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد.
از دامنه شرقی این کوه رودی سرچشمه می‌گیرد که در مسیر خود آبشار سنگان را به وجود آورده و در نهایت به رود کن می‌ریزد.

🔻مهمترین مسیر های صعود به قله پهنه سار:
- جبهه شمال شرقی، از جاده امام زاده داود و روستای سنگان
- جبهه جنوبی، از جاده چالوس و روستای واریش
- جبهه غربی، از جاده چالوس و روستای خور
- جبهه غربی، از جاده چالوس و روستای چاران
- جبهه جنوب غربی، از جاده چالوس و روستای کندر
مسیر سنگان چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ فنی و جذابیت کوهپیمایی، بهترین مسیر صعود به پهنه حصار است.

🌋چشم‌انداز قله:
در جهت شرق قلل بازارک، لوارک، دوشاخ و بندعیش
جهت شمال شرقی نمایی از آزادکوه
شمال غربی قله شاه دژ
و شمال قلل ناز و کهار

گزارش برنامه:🔻🔸🔺
طبق تقویم برنامه های زمستانی کانون کوه برای صعود به قله پهنه حصار روز جمعه 29 آبان سال 1398، ساعت ۵:۳۰ صبح از مقابل ایران فیلم تهران با یک خودروی میدل باس حرکت خود را به سمت کرج آغاز کردیم ودر ساعت 6:15 از مقابل سینما هجرت کرج با سوار کردن همنوردانی کرج حرکت خودرا به سمت جاده چالوس ادامه دادیم برای دسترسی به خور تقریبا در کیلومتر ۲۰ جاده کرج چالوس قبل از سد کرج وارد روستای خوزنکلا درسمت راست شده و بعد از عبور از روستای چاران و سیجان به پیست اسکی و روستای خور رسیدیم . از جاده چالوس تا پیست و روستای خور حدود ۱۰ کیلومتر جاده کوهستانی پیچ در پیچ پیش رو دارید که عبور از آن نیازمند احتیاط و دقت است.

ساعت 7:20 دقیقه به مقصد رسیدیم و بعد از آماده شدن و معارفه ساعت 7:53 با محکم شدن آخرین بند کفش و آمادگی و روحیه بالای همنوردها به سمت قله حرکت کردیم. درختان زیبای پوشیده از برف حسی ناب را بر می انگیخت و ناخوداگاه گروه را به تماشا دعوت می کرد.
ساعت 9:20 دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم که به دلیل حجم زیاد برف و سرمای هوای صبحانه مختصر و سریعی میل شد و بعد از ده دقیقه حرکت خود را آغاز کردیم.
کم کم با حرکت به سمت قله ارتفاع برف نشسته بر زمین بیشتر شد و در بعضی نقاط به زانو میرسید. در این شرایط حرکت بسیار سخت و طاقت فرسا شده بود و این حرکت برای سرقدم که مجبور به برف کوبی و گشایش مسیر بود، بسیار دشوارتر. سعی می کردیم با قرار گرفتن متناوب در جایگاه سر قدم فشار بر یک نفر به وجود نیاید. شیب زیاد مسیر نیز باعث می شد حرکت کند تر شود.

در ساعت ده و چهل و دو دقیقه استراحت کوتاهی بعد از طی مسیر سنگی انجام دادیم. هر چقدر به سمت قله می رفتیم ارتفاع برف بیشتر و انرژی و زمان بیشتری می گرفت، گروه مصمم و با اراده در حجم برفی که ارتفاع آن به یک متر می رسید در نهایت خود را ساعت 13:5 دقیقه به قله رسیدیم به دلیل باد شدید و سوز زیاد عکسهای یادگاری گرفته و سریع قله را در ساعت 13:20 دقیقه ترک کردیم.
علی رغم شیب زیاد، مسیر بازگشت بسیار راحت تر بود و تقریبا بدون توقف طولانی در ساعت 16:15 دقیقه به پای کار رسیدیم.
که با استقبال خانم مازندرانی و همسرشون آقا مصطفی تخیری با آش رشته خوشمزه و داغی که زحمت آنرا کشیده بودند مواجهه شدیم
با خوردن آشن داغ و کمی استراحت در نهایت گروه در سلامت کامل ساعت 16:40 حرکت خودرا به سمت کرج اغاز کرد وساعت حدود 6 به کرج رسیدیم همنوردان تهرانی با بدرقه همنوردان کرجی راه خودرا به سمت تهران ادامه دادند
✅ سرپرست برنامه :آقای حسین نیستانکی
◀️پشتیبان برنامه:آقای فرهاد حسینی

◀️گزارش نویس: خانم فاطمه رستمی

🌼تعداد شرکت کننده: ۲۳-نفر
اسامی همنوردان:1-مصطفی تخیری۲-مهری مازندرانی۳-بهروز پدرود۴-مهین انفرادی۵-اسداله فیض۶-مهری مرادپور۷-احمد طاقه۸-ابراهیم عبدی۹-سیامک عینی۱۰-حسن دهقات ۱۱-حسین نیستانکی۱۲-امید ابتهاج ۱۳-حمادجلیلی۱۴-ابوالفضل توسلی ۱۵-وجیهه جعفری۱۶-فرخنده بوستانی ۱۷-فخرالدین موسوی۱۸-اصغر شمس۱۹-سهراب اعظمی ۲۰-امیرمعقول ۲۱یزدان نوربخش ۲۲ سید مجید عربی ۲۳-فاطمه رستمی
🏔با آرزوی صعود های پر از خاطره ، موفق و پیروز باشید .⛰
روابط عمومی باشگاه کوهنوردی دوست داران قله و طبیعت (کانون کوه)