صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها خط الراس اشندر به زرین کوه

مدت زمان پیمایش : 14:00
تاریخ برگزاری : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
تاریخ نگارش : 26 مرداد 1400
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

نزدیک ترین مرکز درمانی : بیمارستان نیمه شعلان دماوند

پوشش تلفن همراه : برخی نقاط

بهترین فصل صعود : بهار و تابستان و پاییز و زمستان

ایمنی منطقه : مناسب

اطلاعات دسترسی به منطقه

استان و شهر مبدا : تهران, تهران

وسیله نقلیه تا نزدیک ترین شهر اصلی : سواری خطی

نام روستای پای کار : چنار شرق(اشندر)

مشخصات مسیر : خاکی با شیب تند

سطح فنی برنامه : غیرفنی

وضعیت دمای هوا : معتدل

گزارش برنامه خط الراس قله اشندر به قله زرین کوه

چند وقتی بود که فکر پیمایش بر روی خط الراس منتهی به زرین کوه و موازی با دوبرار تو ذهنم بود و گزارش و یا ترکی وجود نداشت ، برای صعود به قله اشندر و قله زرین کوه به صورت جداگانه موردی وجود نداشت ، مهم پیمای خط الراسی این دو قله بود که خدا رو شکر در این برنامه با همراهی همه اعضای حاضر در تیم انجام شد .

باتوجه به اینکه شروع برنامه صعود از مسیر چنار شرق و روستای اشندر بود و پایان برنامه در روستای جابان و همچنین تایم پایان برنامه ممکن بود جابجایی داشته باشد و روند پیمایش را تحت الشعاع قرار دهد ، چهارشنبه 14000520 با خودروی شخصی خودم به روستای جابان رفتم و خودرو رو در روستای جابان پارک کردم و برگشتم تهران .

طبق هماهنگی انجام شده راس ساعت 0400 با خودروی آرش از نارمک به سمت شهر دماوند حرکت کروبم ،در ادامه به سمت ده چنار شرق و بعد از آن به روستای اشندر رسیدیم . بعد از عبور از ده اشندر خودروی آرش رو در انتهای روستا پارک کردیم. راس ساعت 0522 استارت حرکت رو زدیم و از مسیر دره شروع به پیمایش کردیم ، بعد از حدود 100 متر پیمایش به گوسفندسرای بزرگی رسیدیم که سگ های نگهبان با سر و صدای زیادی به سمت ما حرکت کردند ، با توجه به اینکه اگر مسیر را ادامه میدادیم و به هشدار سگ ها توجه نمیکردیم پذیرایی خوبی ازمون میشد ، از ادامه مسیر منصرف شدیم و به محل پارک خودرو برگشتیم ، حتی در برگشت سگ های گله با فاصله چند متری بازهم پشت سر ما حرکت کردند ولی مابدون هیچ عکس العملی مییر رابرگشتیم .به محل پارک خودرو رسیدیم و منتظر روشن شدن هوا شدیم ، روی جی پی اس مسیر رو بررسی کردم ، مجبور شدیم نیم ساعت مسیر رو از محل گوسفند سرا دور بزنیم و بر روی یال روبروی گوسفند سرا برویم و 300متر بالاتر دوباره به مسیر اصلی دره وارد شویم . این تغییر مسیر یک ساعت برنامه رو تحت الشعاع قرار داد و در برنامه تاخیر ایجاد کرد . مسیر از دره و در کنار فنس منطقه حفاظت شده ، به سمت شرق ادامه پیدا کرد .

در ادامه طبق روتی که طراحی و بر روی جی پی اس ذخیره کرده بودم مسیر را ادامه دادیم ، در ادامه طبق پیشنهاد خوبی که امیر داد قرار شد صعود و فرود از گردنه و یال شمالی قله به علت تکراری شدن مسیر نباشد ، از یال جنوبی قله اشندر را صعود کنیم و فرود از یال شمالی و در ادامه به گردنه برسیم .

مسیر یال جنوبی صخره ای بود و زیبا ، بین یال جنوبی و جاده فیروز کوه میدان تیر بزرگی بود که دائما صدای تیر اندازی به گوش میرسید . پس از طی مسیر یال در زیر قله اشندر با توجه به وجود سایه و سطح صاف در بالای یک دهلیز جهت صرف صبحانه راس ساعت0910متوقف شدیم و نیم ساعتی مشغول صرف صبحانه گردید و سپس مجددا شیب سنگین و کوتاه مانده زیر قله را ادامه دادیم و راس ساعت 0953 بر روی قله اشندر ایستادیم . سریعا پس از گرفتن چند عکس یال شمالی را به سمت گردنه ادامه دادیم . از گردنه به سمت یال شرقی غربی منتهی به قله زرین کوه شیب سنگین رو پیش رو داشتیم ، بعد از قرار گرفتن بر روی یال مسیر به سمت شرق ادامه پیدا کرد ، در مسیر بر روی خط الراس ساعت 1126 چند دقیقه ای استراحت کردیم ، هوا نیمه ابری بود، چند قطره ای باران بارید ولی ادامه پیدا نکرد . مسیر مجددا به سمت قله با شیب زیاد ادامه پیدا کرد و راس ساعت 1400 بر روی قله زرین کوه فرعیبه ارتفاع3770 ایستادیم ، چند لحظه ای توقف و سریعا ادامه مسیر به سمت قله زرین کوه اصلی . خط الراس دوبرار ، دریاچه تار، دریاچه هویر قله دماوند ، به طور کامل و واضح در دید ما قرار داشت . راس ساعت 1414 قله زرین کوه اصلی به ارتفاع 3850 صعود شد . 45 دقیقه بر روی قله ایستادیم ، هیچ شخص یا گروهی در کل مسیر مشاهده نشد . قله سکوت خاصی داشت ، استراحت کردیم و راس ساعت 1500 قله را ترک کردیم .

از قله زرین کوه برای فرود سه مسیر وجود دارد
مسیر اول از دره به سمت روستای خسروان
مسیر دوم از روی یال به سمت روستای جابان
مسیر سوم از دره به سمت روستای جابان

با توجه به وجود چشمه های فراوان در مسیر سوم و طراحی برنامه بر همین اساس ، مسیر فرود سوم را به سمت جابان فرود آمدیم ،راس ساعت 1650 از قله حدود 4کیلومتر با شیب زیاد که در دره فرود آمدیم به صخره هایی در دوطرف دره رسیدیم که اولین چشمه در مسیر فرود در همین نقطه بود ، چشمه ای با آب سرد و گوارا و فراوان ، میشه گفت که پرآب ترین چشمه تا روستای جابان همین چشمه بود و در همین نقطه ناهار صرف شد و استراحتی کردیم و مجددا به سمت روستای جابان حرکت کردیم . از این نقطه وجود آب و چشمه های فروان سرسبزی و زیبایی را برای این دره و منطقه به ارمغان آورده بود . راس ساعت 1900 به محل پارک خودرو در روستای جابان رسیدیم و از جاده فیروز کوه به سمت روستای اشندر حرکت کردیم ، از محل پارک خودرو در روستای جابان تا اشندر 31 کیلومتر مسافت بود . پس از رسیدن به روستای اشندر و رسیدن به ماشین آرش به سمت شهر دماوند حرکت کردیم و سپس تهران .