صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها خط الراس قزل ارسلان-دائم برف-کلاغ لانه-الوند و یخچال و کوبری(همدان)

خط الراس قزل ارسلان-دائم برف-کلاغ لانه-الوند و یخچال و کوبری(همدان)

نویسنده : محسن هواخواه حلاج
نوع برنامه : کوهنوردی
درجه سختی : دشوار
ارتفاع : 3340 متر
ارتفاع پای کار : 2400 متر
مختصات قله : قزل ارسلان3,282 Coordinates 34.75854, 48.33227 /دائم برف3440-34.76397, 48.34945/
مدت زمان پیمایش : 18:00
تاریخ برگزاری : ۱۳ الی ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
تاریخ نگارش : 15 تیر 1400
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

وسیله نقلیه تا روستا/محله : مینی بوس

جاده دسترسی به روستا/محله : خاکی

شرح برنامه

نام راهنما / سرپرست : داریوش حبیبی-محسن هواخواه -امین هادی نیا-محمد وفا-محمدرضا امیری-رضا مسیبی-والی حیدری

مختصات محل های مناسب شب مانی : پناهگاه قزل ارسلان-کلاغ لانه-یخچال

وضعیت آب و هوا : نیمه ابری

سطح فنی برنامه : غیرفنی

وضعیت دمای هوا : معتدل

روزشمار برنامه : 3 روز

گزارش برنامه صعود و پیمایش خط الراس قله های قزل ارسلان ، دائم برف، کلاغ لانه ، الوند(14/3/1400)
صعود به قله های یخچال و کوبری(15 و 16 /3/1400)
13/3/1400
طبق هماهنگی هایی که انجام شده بود،طبق برنامه راس ساعت 1700 در محل مترو استاد معین یک دستگاه مینی بوس ایسوزو  جمعا با 14 نفر به سمت همدان حرکت کردیم .
راس ساعت 2300 در مهمانسرای ارتش اقامت کردیم که هم فضای مناسب و هم سربازان مودب و دلسوزی داشت
14/3/1400
 راس ساعت 0500 مینی بوس به سمت روستای وهنان حرکت کرد . راس ساعت 0600 در روستای وهنان بودیم که ازاین روستا مسیر خاکی به طول 2کیلومتر تا پای کار ادامه داشت و با توجه به اینکه مسیر تقریباً مناسب بود راننده تا انتهای مسیر خاکی ادامه داد . راس ساعت 0620  برنامه به سمت قلع قزل ارسلان استارت خورد – مسیر تقریبا خلوت بود . مسیر از دره و در کنار رود خانه ادامه پیدا کرد . از همان ابتدای مسیر قله قزل ارسلان در سمت راست قابل مشاهده بود .
مسیر از پاکوب با شیب نسبتا ملایم ادامه پیدا کرد. در زیر قله مسیر کاملا تا انتها دست به سنگ بود . در نهایت راس ساعت0937 گروه بر روی قله قزل ارسلان ایستاد . با توجه به اینکه قله فضای سنگی و محدودی داشت سریعا بعد از گرفتن عکس های یادگاری از همان مسیر صعود ، فرود آمدیم .بر روی قله ازهمنوردان همدانی جدا شدیم و مسیر خود را به سمت جانپناه قزل ارسلان که از روی قله کاملا مشخص است و در جهت شرق قرار دارد ادامه دادیم . راس ساعت 1130 به جانپناه رسیدیم و پس از 30 دقیقه استراحت و صرف صبحانه مسیر از پاکوب به سمت شرق و قله دائم برف ادامه پیدا کرد . چشمه در نزدیکی جانپناه خشک بود . در دره شمالی یک چشمه وجود داشت  دو نفر از دوستان از مسیر چشمه با بیسیم پیمایش خودشون رو جهت برداشتن آب از چشمه ادامه دادند و پس از 30 دقیقه مجدد به ما ملحق شدند . راس ساعت 1156 بر روی قله دائم برف ایستادیم و چند دقیقه ای استراحت کردیم – البته نام قله دائم برف بود ولی امسال گویا به علت بارش کم برف ، سفید پوش نبود . مسیر پس از گرفتن عکس های یادگاری مجدد به سمت شرق از پاکوب ادامه پیدا کرد ، حدودنیمی از مسیر فرود به یال قله کلاغ لانه سنگی بود وشیب نسبتا زیادی داشت و پس از 4ساعت پیمایش راس ساعت 1740 بر روی قله کلاغ لانه ایستادیم . قله کلاغ لانه نمای سنگی و تیغه ای دارد ولی صعود و فرود از آن به مراتب راحت تر از قله قزل ارسلان است . کوله ها در زیر قله قرار گرفت و با سرقدمی و هدایت سرپرست اعضای از روی تیغه ها به قله صعود نمودند . با توجه به آشنایی کامل داریوش حبیبی به منطقه و قله ، مسیبر برگشت از قله کلاغ لانه از جهت شمال قله انجام گرفت و با تراورس کردن به پناهگاه کلاغ لانه رسیدیم . در پناهگاه جهت پیوستن همه دوستان به هم حدود 20 دقیقه توقف کردیم – امکانات این پناهگاه کامل است سرویس بهداشتی و چشمه آب با فاصله 50 متری ازاین پناهگاه قرار دارد . ساعت 1900 حرکت به سمت قله الوند که آخرین قله از این خط الراس در برنامه بود ادامه پیدا کرد . مسیر قله الوند از پناهگاه کاملا سنگی است – سنگ های بزرگ و زبر و گرد و پیمایش بر روی آنها راحت است . راس ساعت 2000 بر روی قله الوند ، چهارمین قله از برنامه روز اول ایستادیم . پس از گرفت عکس های یادگاری راس ساعت 0230مسیر را به سمت پاکوب از روی سنگ ها ادامه دادیم و ساعت 2200 به گنج نامه رسیدیم و سوار مینی بوسی که تدارک دیده شده بود شدیم و جهت پیمایش روز آتی به منطقه مراد بیگ رفتیم و شب را در یک منزل دو طبقه که توسط سرپرست برنامه هماهنگ شده بود استراحت کردیم .

صعود به قله های یخچال و کوبری(15 و 16 /3/1400)
پس از تحویل منزل مسکونی پیمایش روز 15/3/1400 از ساعت 1730 آغاز شد -  مسیر از روی پاکوب کنار رودخانه ادامه پیدا کرد پس از طی 3 کیلومترجانپناه ارسلان در سمت چپ مشخص است که البته با اختلافی کمی بعد از جانپناه رودخانه را به سمت شرق بریدیم و بر روی یال قرار گرفتیم و مسیر را از روی پاکوب ادامه دادیم تا به دکل چراغ چشمک زن در ساعت 2020رسیدیم .
از همین دکل ، پناهگاه یخچال ( صاحب الزمان) به وضوح پیداست و راس ساعت 2100 وارد پناهگاه شدیم . پس از مستقر شدن گروه در پناهگاه یخچال و جابجایی وسایل سرپرست تصمیم گرفت جهت شناسایی مسیر یک تیم چهار نفره به قله های یخچال و کوبری صعود کننده و برگردند .

گروه 4 نفره ،راس ساعت 0937 با تجهیزات خیلی سبک (شامل باتون – هدلایت – قطب نما ، جی پی اس ، بی سیم ، بادگیر ) مسیر را به سمت قله کوبری ادامه داد – سرعت باد تا پای قله یخچال حدود 20 کیلومتر بر ساعت بود . در سر دوراهی قله یخچال و کوبری تصمیم سرپرست بر این شده که اول قله کوبری صعود شود و در برگشت قله یخچال . مسیر ادامه پیدا کرد . سرعت باد هر لحظه بیشتر شد و تا 60 کیلومتر برساعت به صورت جهشی نیز میرسید  . راس ساعت 2245 قله کوبری صعود شد و پس از گرفتن عکس یادگاری و ارتباط بیسیم با پناهگاه مبنی بر صعود با صحت و سلامت ما و شدت باد زیاد که هر لحظه بیشتر میشد ، تصمیم سرپرست بر این شد که بدون صعود به قله یخچال ، مسیر را به سمت پناهگاه فرود برویم . راس ساعت 2345 به پناهگاه رسیدیم و استراحت کردیم که البته نامش استراحت نبود ، متاسفانه به دلیل اینکه مسیر خودرو برای رسیدن به پناهگاه یخچال ایجاد شده بود، هر کسی به خود اجازه میدهد که تا این پناهگاه که جهت رفاه حال کوهنوردان واقعی ایجاد شد بیایند و موجبات اذیت و آزار و شب بیداری و شرب خمر داشته باشند که باعث شد تا صبح استراحت نکنیم .
صبح روز1400.3.16راس ساعت 0615 کل گروه مجدد از پناهگاه به سمت قله یخچال و کوبری حرکت کردیم . ساعت 0745 کل گروه قله کوبری را صعود نمودند و پس از گرفتن عکس یادگاری به سمت قله یخچال پیمایش آغاز شد .ساعت0900 نیز قله کوبری صعود شد لازم به ذکر است فاصله کوبری تا یخچال800 متر و اختلاف ارتفاع 8 متر میباشد و قله کوبری 8 متر بلندتر از یخچال است . از همان مسیر صعود اقدام به فرود کردیم و راس ساعت 1030 به پناهگاه رسیدیم . اینجا بود که فردی که به اصطلاح مسئول پناهگاه بود ، سرو کله اش پیدا شد و گفت آشغالهایی که در پناهگاه هست توسط گروه ما ایجاد شده که علیرغم اینکه به هیچ وجه اینطور نبود و توسط ارازل و اوباش ، دیشب ریخته شده بود ، باز هم توسط سرپرست برنامه قبول زحمت شد و به پایین آورده شد . راس ساعت 1400 در نقطه استارت برنامه ، انتهای ده مراد بیگ استراحت کردیم و منتظر نیسان جهت ادامه مسیر تا ابتدای ده شدیم . استفاده از نیسان به دلیل تردد ماشین ها و موتور سیکلت ها در راه بود که گرد و خاک و خطر زیادی داشتند . برنامه پیمایش راس ساعت 16 در ده مراد بیگ به پایان رسید و پس از صرف ناهار در میدان اصلی ده ، مسیر به سمت تهران توسط مینی بوس ادامه پیدا کرد و درساعت 2100 مینی بوس افراد گروه را در ایستگاه متر استاد معین پیاده کرد و برنامه به پایان رسید

دو ترک ثبت شد که در سایت 1 ترک امکان بارگزاری بود و ترک خط الراس قزل ارسلان تا الوند بارگزاری گردید