صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها صعود به قله دار آباد از بام محک

مدت زمان پیمایش : 12:00
تاریخ برگزاری : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
تاریخ نگارش : 11 بهمن 1399
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : نقطه استارت : بام محک
در ادامه با صعود به قله دار آباد به ترتیب دارای خط الراسی با قله توچال درجهت شمال شرق است و به ترتیب قله های چپدره - چمبره بند -شهر بانو کوشک-سیاه بند-بند لارکرور -لزون شرقی-لزون غربی و در نهایت توچال می باشد - بر روی قله دار آباد ، منطقه کلوگان در شرق به وضوح پیداست و در جنوب منطقه کلوگان رودک و در ادامه زرد بند و در جهت شمال شرق منطق اوشان مشخص است

پوشش گیاهی : ابتدای مسیر درختان کاج توسط جنگل بانی کاشته شده است -

گوناگونی جانوری : در منطقه روباه به وفور به چشم خواهد خورد

نزدیک ترین مرکز درمانی : بیمارستان مسیح دانشوری- دارآباد 3007-27123000 -26105050 -

دسترسی به آب در شب مانی : ندارد

پوشش تلفن همراه : ندارد

بهترین فصل صعود : بهار و تابستان و پاییز و زمستان

خطرات : مسیر بام محک تا قله به علت یال پنی که دارد احتمال وقوع بهمن نیست مگر در مواقعی که بر روی یال از برجک دید بانی تا قله بر روی نقاب پیمایش انجام پذیرد .

ایمنی منطقه : مناسب

تعداد چشمه های مسیر : 1

وضعیت دمای هوا : خیلی سرد

گزارش برنامه

هماهنگی های لازم در طول هفته برای استارت برنامه در روز جمعه مورخ 991110 انجام شد – قرار بود ساعت 0600صبح در پای کار،بام محک استارت بزنیم ،ساعت 0530درب منزل عباس بودم ، به محض رسیدن چند قطره باران رو شیشه ماشین دیدم ، متوجه شدم که امروز احتمال مواجه شدن با چالش های جوی رو در برنامه داریم . ساعت 6000در بام محک بودیم و دوستان به ما ملحق شدن . با 35 دقیقه تاخیر در ساعت 0635 استارت زدیم و از گیت ورودی شهرک خلبانان شکاری مسیر آغاز شد. وضعیت هوا ابری و بدون هیچ وزش باد و کمی سرد بود ، برای امروز بارش برف و وزش باد را به صورت پراکنده در محدوده توچال،کلکچال و دامنه های غربی این دو قله پیش بینی شده بود ، مسیر تا ابتدای یال منتهی به قله ، شوسه بود و در اختیار منابع طبیعی می باشد و بدون هیچ مشکلی از نظر ممنوعیت تردد ادامه دادیم. پس از طی 900 متر مسیر  دو راهی میشود .مسیر مستقیم و مسیر سمت راست ، مسیر مستقیم با شیب کم ومسیر سمت راست با شیب تند ، که البته در ادامه هر دو در نهایت به یک نقطه میرسند . 1100 مترمسیر مستقیم را ادامه دادیم ،مسیر مجدد دو راه میشود . مسیر مستقیم را ادامه دادیم و به ساختمان جنگل بانی رسیدیم . ( لازم به ذکر است اگر هر کجای این مسیر شوسه راه را گم کردید می توانید جنگل بانی را ببینید و به سمت آن حرکت کنید ) مسیر شوسه را از جنگل بانی ادامه دادیم و پس از طی 300 متر ، مجددا به دو راهی رسیدیم ، مسیر مستقیم به یال شن سیاه منتهی می گردد و در ادامه به دراز لیش و مسیر سمت راست به صورت زیگزاگ تا ابتدای یال دارآباد ادامه پیدا می کند . مسیر شوسه را به صورت زیگزاگ بدون خارج شده از مسیر شوسه ادامه دادیم . ( لازم به ذکر است که مسیر های انحرافی زیادی از مسیر اصلی وجود دارد و بایستی 2300 متر اول  را در مسیر شوسه پیمایش نماید و از مسیر خارج نگردید  .)  خارج شدن از مسیر باعث میشود که وارد دره شرقی یال دارآباد گردید . در پایان راه شوسه استخر جمع آوری آب بزرگی قرار دارد که کاملا یخ بسته بود . مسیر پیمایش از این استخر تا قله دار آباد  بر روی یالی پهن است . در ساعت 0915 در تقاطع مسیر شن سیاه و یال دارآباد ایستادیم . حدود 30 دقیقه در این نقطه توقف داشتیم . با امداد کوه ارتباط برقرار کردم و هوا در مسیر شیر پلا و ایستگاه های تله کابین و قله توچال که در غرب ما بودند آرام بود، سرعت باد 10 کیلومتر، بارش نداشتیم و هوا هنوز مناسب بود .در همین نقطه ای که ایستاده بودم هوا ابری بود  ، وزش باد نداشتیم  ، که وضعیت خودمون رو هم به امداد کوه مستقر در سربند اعلام کردم . مجددا به سمت برجک استارت زدیم  و در ساعت 1041 به برجک رسیدیم . در طول مسیر رسیدن به برجک سرعت باد در مسیر شیر پلا به توچال به 40 کیلومتر در ساعت رسید بود و کاملا در ابر فرو رفته بود. بارش برف با سرعت باد 40 کیلومتر در محدوده برجک مارو از ادامه مسیر منصرف کرد و مجددا به سرباز خانه برگشتیم . تله کابین تعطیل و به کوهنوردانی که قصد صعود به قله توچال را داشتند توسط امداد کوه اطلاع رسانی و تخلیه شدند . در ساعت 1140 به سرباز خانه رسیدیم . حدود 30 دقیقه در محدوده سربازخانه ماندیم و با قطع شدن بارش مجددا مسیر را به سمت برجک و در نهایت قله دارآباد ادامه دادیم و در ساعت 1350 به قله دارآباد رسیدیم . 30 دقیقه در پناهگاه قله دارآباد استراحت کردیم و در ساعت1430 مسیر را از همان مسیر صعود ، فرود آمدیم . در مسیر برگشت به سمت برجک ، سرعت باد همان 40 کیلومتر بود و از برجک به بعد سرعت باد خیلی کاهش پیدا کرد و پیمایش خیلی راحت تر شد . در ساعت 1700 به جنگل بانی رسیدیم و حدود 1 ساعت در بالکن جنگل بانی که مسقف هم بود استراحت کردیم و با پرسنل جنگل بانی صحبت کردیم و عباس دم نوش آویشن و پونه را مثل همیشه درست کرد و میل کردیم . ساعت 1800 مسیر را به سمت شهرک خلبانان شکاری ادامه دادیم و در ساعت 0635 به گیت ورودی شهرک رسیدیم و برنامه پایان یافت .

پی نوشت:

1- این مسیر نسبت به مسیر شن سیاه 1800 متر دور تر و امنیت بیشتری دارد از نظر وقوع بهمن

2- اختلالات جی پی اس در این محدوده مشاهده شد . مخصوصا در 2000 متر ابتدای مسیر

3- مسیر تا ابتدای یال جهت تمرین بین هفنه مناسب است و امن

4- آب در مسیر وجود ندارد و تنها آب آشامیدنی موجود ، در جنگل بانی است که از چشمه دراز لش توسط لوله به این نقطه آمده است

لوازم مورد نیاز

32 ماه پیش

09125592434

تهران - دماوند

اتفاقی با سرچ تو گوگل وارد این صفحه شدم، چه فضای خوبی هست و چه اطلاعات خوب و کاملی
ممنونم

32 ماه پیش

فقط کاش یک راه تماس برای برقراری ارتباط با ثبت کننده گزارش هم قرار می دادید.