صعود به قله درفک

مدت زمان پیمایش : 12:30
تاریخ برگزاری : ۲۲ الی ۲۳ مهر ۱۴۰۰
تاریخ نگارش : 25 آبان 1400
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : موقعیت جغرافیایی قله ی درفک:
درفک یک قله ی آتشفشانی خاموش است که با ارتفاع 2733 متر در 27 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار در استان گیلان و رشته کوههای البرز غربی واقع شده است.درفک از سمت جنوب به کوههای منجیل ، از شرق و جنوب شرقی تا کوههای پیشکوه و رشته کوههای تخت سلیمان و دره سه هزار تنکابن ادامه دارد.
مسیرهای صعود به قله ی درفک:
1- مسیر جبهه شرقی : سیاهکل ، دیلمان ، شاه شهیدان، اربناب، و قله ی درفک
2- مسیر جبهه ی غربی با توجه به روستای پای کار به سه مسیر تقسیم می شود:
■ مسیر اول: رستم آباد ، توتکابن، شیر کوه، لارنه، جیهونی و قله ی درفک
■ مسیر دوم: رستم آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی و قله ی درفک
■مسیر سوم: توتکابن، دشتویل، دفراز، سی دشت، پس طالکوه، سیبن، گلنگش ، شاه شهیدان و قله ی درفک

پوشش گیاهی : 1- پوشش گياهي : درختچه های سیب جنگلی، ازگیل، انار وخرمالوی وحشی، آلوچه.، زرشک ..درختان بلند قامت و کهنسال راش،توسکا ،لیلکی

گوناگونی جانوری : : گوزن یا مرال، پلنگ، خرس، گراز، سمور

وضعیت دمای هوا : معتدل

روزشمار برنامه : زمان بندی اجرای برنامه (با ذکر نام) :
صبح روز پنجشنبه مورخ ۲2مهر ۱۴۰۰ ،ت
ایستگاه یک : تهران ساعت 6:30 از میدان آزادی ( روبروی ایران فیلم )
ایستگاه دوم : پیکانشهر ساعت6:45
ایستگاه سوم : کرج ساعت ۷صبح روبروی سینما هجرت،
مسیر حرکت ما اتوبان قزوین رشت،رستم‌آباد روستای شاه شهیدان
ساعت 9 صبح :قزوین استراحتگاه آفتاب مهتاب

ساعت 12:15:توقف ونهار روستای خرشک شیرکوه( در کلبه ی یکی از دوستان)
ساعت 14:15: حرکت به سوی پای کار
ساعت 17:00 حرکت به سوی کرج

شرح گزارش صعود به قله  درفک

تاریخ   :   ۲۲/۷/ ۱۴۰۰لغایت 23/7/1400

صبح روز پنجشنبه مورخ ۲2مهر ۱۴۰۰ ،تیمی متشکل از 17 نفراز سه ایستگاه: ساعت 6:30 از میدان آزادی تهران( روبروی ایران فیلم ) ساعت 6:45 پیکانشهر وساعت ۷صبح از کرج، روبروی سینما هجرت،حرکت خود را به سوی مقصد آغاز کردیم

مسیر حرکت ما اتوبان قزوین رشت،رستم‌آباد و در نهایت  روستای شاه شهیدان بود.

ساعت 9صبح به مجتمع استراحتگاه آفتاب مهتاب  قزوین رسیده و صبحانه همان جا صرف شد.

بعد از آنکه دوستان صبحانه را صرف کردند ساعت ۹:۳۰ از مجتمع آفتاب مهتاب حرکت خود را از سر گرفتیم  در رودبار توقفی داشتیم ، سرپرست برای گروه زیتون پرورده خرید. و خبر داد ند که با توجه به داشتن زمان  راه را اندکی  به سوی روستای خرشک شیرکوه کج می کنیم تا به  دعوت دوستی از اعضای قدیمی باشگاه پاسخ دهیم ، دیداری تازه کنیم ، هم خستگی راه به در می رود  و هم می توانیم همانجا نهار را صرف کنیم.

ساعت ۱۲:۱۵ به کلبه زیبای دوست عزیزمون آقا شاهین در روستای خرشک رسیدیم .

با استقبال گرم ایشان و خانواده اشان مواجه شدیم. از همان روی گشاده ی میزبان  و ایوان کلبه ، پذیرایی خاص  با چای گیلان  چشم انداز جنگل و رودخانه ای در پایین دست  یکی از بهترینهای این سفر بود

معارفه ی مفصل و متفاوتی  از معارفه ی داخل ماشین با همه ی دوستان  داشتیم.

زیبایی مسیر و دلبربایی های جاده شروع شده بود. سمت راست مسیر،جنگل های انبوه پاییزی شروع و با زیبایی ما را به سمت مقصد همراهی می کردند.

بعد ازا گذشت از جنگل های زیبا در ساعت ۱۶:۳۰ به روستای شاه شهیدان رسیدیم . جای مناسبی برای برپا کردن چادر ها انتخاب وهریک چادر های خود را برپا کردیم.

بعد از برپا کردن چادر ها و با شروع تاریکی آتش جانانه ای برپا کردیم همگی دور آتش جمع شدیم . بعضی از دوستان مشاعر ه می کردند ،بعضی ها آواز میخواندند،

بعد از رقص و پایکوبی  مخصوص با آهنگهای شاد کردی یکی از دوستان وقت شام رسیده بود. شام را هم در کنار آتش صرف کردیم.

کم کم به وقت خواب نزدیک می شدیم، حدود ساعت ده شب آتش را خاموش کردیم و به سوی چادرهایمان رفتیم.قرار شد فردا صبح زود ساعت 5 بیدار شویم و بعد از صرف صبحانه ، چادرها را جمع کنیم و در ماشین بگذاریم و ساعت 6 صبح استارت کار را بزنیم.

صبح ساعت 5 بیدار باش بود صبحانه ای خوردیم و چادر ها  را جمع کردیم و با لوازم اضافی در مینی بوس گذاشتیم .

حالا همه با کوله های سبک آماده ی حرکت بودیم. ساعت ۶:۲۰ دقیقه صعود را شروع کردیم،زن و مرد های روستایی بیدار شده،و درکنار هم کار و دامداری را شروع کرده بودند . بعد از فاصله گرفتن از روستا و بر روی یال جای مناسبی برای گرم کردن بدن با جرکات کششی بود.

زیبایی مسیر به مرور بیشتر و بیشتر می شد و همین در کندی تیم بسیار موثر بود بیشتر دوستان برای مکث بیشتر و گرفتن عکس در جوار این زیباییها اصرار داشتند. بعد  از گذشت کمی زمان و گرفتن ارتفاع اقیانوس ابر ما را حیرت زده کرد.

به جنگل اربناب رسیدیم خنکای هوا بیشتر شده بود. زیبایی های جنگل پاییزی وصف ناشدنی بود. بازهم نمی شد بدون عکس گرفتن از این محل گذر کرد.

زیبایی مسیر پایان نا پذیر بود. کل مسیر چالشی نداشت فقط در بخشی از مسیر و بعد از عبور از کنار اقیانوس ابر و چند صخره  مسیر تراورس

پر است از سنگهای کوچک و بزرگ به قول یکی از دوستان بی بته ای که ممکن است موجب لغزش شوند.

موسسه فرهنگی ورزشی دوستداران  قله ها و طبیعت (کانون کوه)

قله ی درفک

■ مسیر دوم: رستم آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی و قله ی درفک

شرح گزارش برنامه درفک

تاریخ   :   ۲۲/۷/ ۱۴۰۰لغایت 23/7/1400

در ساعت ۱۱:۳۰ به قله رسیدیم ، تیم بزرگی از کوهنوردان لنگرود  به فاصله ی کوتاهی بعد ازما رسیدند .بعد از گرفتن چند عکس و صرف تنقلات و  دیدن چال درفک و توضیحات جناب تخیری و عینی و با یاد کردن عزیزانی که در صعود به درفک  درسال ۷۷از بین ما رفتند، ساعت 12 فرود را آغاز کردیم ساعت ۱۴:۱۵ جنگل اربناب رسیده و با کمی استراحت و برداشتن آب از چشمه اربناب فرود را از سر گرفتیم

در ساعت ۱۶ به پای کار،روستای شاه شهیدان رسید یم . بعد از مکثی نیم ساعته  سوا ر ماشین شدیم و به فاصله ی کوتاهی از روستا پیاده شده و نهارمان را صرف کردیم.

و ساعت ۱۷ و با شروع غروب آفتاب به سمت کرج حرکت کردیم .

اعضای تیم:

اعضای باشگاه:  1-مینا حسینی 2- موسی نوبهار3- سیامک عینی  4- مصطفی تخیری 5- رمضانعلی قدیری 6- فرخنده بوستانی

مهمان:1- احمد تاقع 2- اسدالله فیض 3- مهری مرادپور 4- سعید قدیری 5- محمد خالویی 6- اکبر عبدالهی 7- ستاره خسروبیگی

8- ابوالفضل بابایی 9- محمد محبی 10- اشکان تاقع

عباس محمدشفیعی

اصفهان - اصفهان

5 ماه پیش

من اولین باره که این قله رو میخواهم صعود کنم و این گزارش دقیق و توصیفی بسیار کمک‌کرد به ایجاد ذهنیت درست از برنامه ممنون از سایت شما و گزارشگر گروه