صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها گزارش برنامه صعود شبانه به قله توچال

نوع برنامه : کوهنوردی
تاریخ برگزاری : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
تاریخ نگارش : 19 خرداد 1399
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
شرح برنامه

پیش برنامه  پیمایش خط الراس دارآباد به منار (پل خواب جاده چالوس)

نوع و سطح برنامه: کوهنوردی نیمه سنگین

تاریخ اجرا: ۹/۳/۹۹

منطقه :تهران -میدان تجریش- میدان سربند  -میدان دربند

دیباچه:

سیمای جغرافیایی منطقه

توچال قله ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۰۰۰ متری باشد. که بخشی از دامنه رشته کوه های البرز است. دامنه جنوبی توچال مجاور به شهر تهران و قله آن مشرف به این شهر است. این قله درجنوب منطقه کوهستانی البرز مرکزی و بر روی خط الرس شرقی – غربی واقع شده است که از سمت شرق به قله های لزون – کلچال – ودارآباد واز سمت غرب به قله شاه نشین ومنطقه امام زاده داود منتهی می شود.

رشته کوه توچال در شمال تهران قرار گرفته است این رشته کوه از جنوب به شهر تهران واز شمال به آهار شکرآب و شهرستانک مشرف است.

راه دسترسی به منطقه: تهران – میدان تجریش- میدان سربند

نوع پوششی گیاهی و جانوری منطقه:

درختان میوه از قبیل گردو- گیلاس- آلبالو- ازگیل وحشی- بادام کوهی – سیب وحشی –زالزالک – انواع آلو – آویشن-دمل و بز- گرگ – روباه – خرگوش- وانواع پرندگان از جمله شاه بوف یا کبک دری

امنیت و امداد برنامه :

این کوه دارای پناهگاه نسبتاً مجهز تیم امداد مستقر درنقاط مختلف ، پیست اسکی ، وتله کابین است.

بهترین زمان صعود: اردیبهشت ماه و خرداد ماه ومهر و آبان

صعود زمستانی

توچال علیرغم نزدیکی به شهر تهران بواسطه طوفان غیر منتظره خطرناک و نیازمند داشتن وسایل کامل و تجربه به صعود زمستانی است.

مسیر های صعود قله توچال:

در بند: پناهگاه شیرپلا ، جان پناه امیری (سیاه سنگ ) قله توچال (رایج ترین مسیر پارک جمشیدیه: پناهگاه کلک چال ، دره پیاز چال- قله پیاز چال قله توچال.

ولنجک: (بام تهران) ایستگاه پنجم به تکه کابین-ایستگاه هفتم تله کابین- قله توچال ، دارآباد دارآباد:قله دارآباد قله پیاز توچال ، قله توچال

دامنه شمالی : آهار و شکراب به قله توچال

دامنه شمالی :کرج روستای شهرستانک ، قله توچال

گزارش برنامه:

روز پنج شنبه ۹/۳/۱۳۹۹ ساعت ۲۴ از میدان توحید با یک دستگاه مینی بوس به سمت تهران میدان تجریش سربند حرکت کردیم و ساعت ۳۰/۱ دقیقه بامداد جمعه درمیدان دربند که قرار بود بچه های که ازتهران با ما ملحق شوند رسیدیم ضمن دیدار دوستان  برنامه را با گرفتن چند عکس یادگاری از مجسمه در میدان  دربند آغاز کردیم . صعودمان را در ساعت ۴۵/۱ بامداد ضمن معرفی اعضا و با سرقدمی مهدی عباسی درتاریکی شب در هوای گرگ ومیش وگرم در مسیر کنار رودخانه یا روشنایی پی قلعه که قهوه خانه های متعددی داشت را پیش گرفتیم. . همنوردان با روشن کردن شمع به زیبایی مسیر افزوده بودند

ماآرام آهسته درسکوت شب و با صدای  آب خروشان روخانه  به مسیر ادامه دادیم ساعت ۳ بامداد به مدت ۱۰ دقیقه صرف نوشیدن آب وتنقلات توقف کرده وبعد استراحت کوتاه  به مسیرخود ادامه دادیم در طول مسیر تا پناهگاه شیرپلا چون مسیرکلاً صخره ای بود با راهنمایی آقای بختیاری سرپرست  وعباسی  جلودار برنامه با دقت فراوان به صعود ادامه دادیم . در طول مسیر طناب های نصب شده بود که کوهنوردان برای امنیت بیشتر استفاده کنند

پس از عبور از مسیر صخره ای  شیر پلا به کافه آبشار دو قلو در مسیر رسیدیم در کنار کافه می توان پناه گاه شیر پلا را به وضوح در روبه رو خود دید

بدون توقف به آرامی به سمت پناهگاه شیر پلا حرکت کردیم. و ساعت ۲۷/۴ صبح به جان پناه شیرپلا رسیدیم و حدوداً نیم ساعت جهت استراحت و خوردن صبحانه توقف کردیم.

بعداز پناهگاه شیرپلا مسیر را به سه راهی (شیرپلا- توچال- اسون) ادامه دادیم به سه راهی که رسیدیم مسیر راه به سمت توچال ادامه دادیم که مسیر بعدی سیاه سنگ نام دارد  علت گفتن سیاه سنگ به خاطر داشتن سنگهای سیاهی است که درآن منطقه دیده می شود. البته کوهنوردان قدیمی به این منطقه هفت ناز می گویند. ساعت ۵۰/۶ دقیقه به جان پناه امیری رسیدیم وکمی استراحت کرده و عکس یادگاری گرفتیم. و ساعت ۱۵/۷ صبح به سمت  قله حرکت کردیم.در مسیر پناه گاه امیری به سمت قله توچال به گفته جناب عباسی در ده شصت ۱۱۰ عدد میله توسط گروه کاری آقای افلاکی زده شده علت اینکار به خاطر طوفان ومه غلیظ در زمستان می باشد که کوهنوردان مسیر تا قله را گم نکنند

صعود شبانه همنوردان کانون کوه به قله توچال

صعودبه قله توچال  ساعت ۴۰/۰۸ دقیقه بامداد

ساعت ۴۰/۸ صبح بود که قدم  برفراز قله توچال قله عشق قله عاشقان کوهستان  نهادیم برفراز قله  توچال  می توان قله با شکوه دماوند وبسیاری از قلل  اطراف  را دید.

بازگشت از قله مسیر از ایستگاه ۷

پس از ۲۰/۱ دقیقه استراحت وگرفتن عکس یادگاری بر روی قله باتصمیم سرپرست به سمت پایین حرکت کردیم حدوداً ساعت ۱۰ صبح و پس از رسیدن به ایستگاه قرار شد از مسیر ۵-۲-۱- ساعت ۳۰/۱۱ به منطقه ولنجک رسیدیم  با گوش دادن به صحبت های سرپرست برنامه آقای بختیاری  به سمت  مینی بوس حرکت کردیم ودوستانی که از تهران به ما محلق شده بودند در کنار مینیی بوس از ما جداا شده وما  نیز ساعت ۱۲ به سمت کرج حرکت کردیم

مشخصات کلی برنامه

عکاس: مجید عربی- شکوفه چهاردولی- کامبیز بختیاری

تیم پشتیبانی : فرهاد حسینی

تعداد شرکت کننده ۱۶ نفر

اسامی شرکت کنندگان:  ۱-کامبیز بختیاری  ۲- مهدی عباسی ۳- علی سرعتی ۴- سیامک عینی ۵- صابر دلالت ۶- مصطفی امینی  ۷- غلام گرگین ۸- رضا امینی ۹- مجید عربی ۱۰-اصغر شمسی ۱۱-سعید یعقوبی کیا ۱۲- فرخنده بوستانی ۱۳- فاطمه رستمی ۱۴- سمیرا مردانه ۱۵- شکوفه چهاردولی ۱۶-زهرا گلگزار۱۷-اصغرمحمدی

درپایان از سرپرست برنامه و دوستان همنورد که با صبوری و حوصله ما را یاری کردند تشکر می کنیم

بدرود تا صعودی دیگر.

همیشه برفراز باشید.

تهیه کنندۀ گزارش: مجید عربی    ۹خرداد ماه ۱۳۹۹

موسسه فرهنگی ورزشی دوستداران قله و طبیعت (کانون کوه)