قله طلا

مدت زمان پیمایش : 09:15
تاریخ برگزاری : ۸ اسفند ۱۳۹۹
تاریخ نگارش : 10 اسفند 1399
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

۷- محمد شکیب
۸- طاهر عابدین زاده

گزارش برنامه :
ساعت ۴:۳۰ صبح از محل قرار با حضور به موقع همنوردان به سمت پیشوا حرکت کردیم. در روستای شورقاضی که آخرین محل قبل از مسیر قله طلا هست راهنمای برنامه به همراه دو نفر از همنوردان به ما ملحق شدند.
حدود ۲۰ دقیقه بعد از روستای شورقاضی، از سمت راست وارد جاده خاکی می شویم که متاسفانه فاقد هر گونه تابلویی می باشد. البته به گفته راهنمای برنامه، قرار هست که تابلویی جهت راهنمایی کوهنوردان در این محل نصب شود. حدود ۲ کیلومتر بعد از جاده خاکی به انتهای مسیر و محل پارک ماشین ها رسیدیم. بعد از آماده شدن همنوردان و مراسم معارفه، ساعت ۶:۳۰ پیمایش را آغاز نمودیم.
ابتدای مسیر وارد رودخانه عریض فصلی شده و به سمت چپ بر اساس مسیر پاکوب مشخص، حرکت می کنیم. در ادامه وارد راهروی دالان مانندی شده که طولانی و بسیار دیدنی می باشد. از انتهای دالان کمی ارتفاع گرفته و از مناظر زیبای سنگ و طبیعت بهره می بریم.
با وجود مشخص بودن مسیر پاکوب، بعلت پیچ در پیچ بودن و گمراه کننده بودن مسیر، صعود این قله بدون راهنما اصلا توصیه نمی شود. اکثر گروه ها که خودشان اقدام به صعود کرده اند بخشی از مسیر را گم کرده یا به سختی مسیر برگشت را پیدا کرده اند.
ساعت ۹ در مکان پهن و بسیار زیبایی برای صبحانه توقف کردیم. در ادامه با چند تا استراحت کوتاه، ساعت ۱۰:۴۵ به قله زیبای طلا رسیدیم. حدود نیم ساعت آخر مسیر صعود، دارای شیبهای نسبتا تندی بوده و یک تراورس هم وجود دارد که باید با احتیاط و دقت عبور کرد.
حدود ۲۰ دقیقه ای روی قله بودیم. راهنمای برنامه، اطلاعات بسیار کاملی در خصوص توپوگرافی قله ها، جغرافیای منطقه و همچنین اطلاعات تاریخی ارزشمندی را ارائه نمودند. مسیر برگشت را متفاوت از مسیر صعود انتخاب کرده و از خط الراس غربی قله فرود آمدیم. این مسیر نیز دارای مناظر بسیار زیبایی بوده و نسبت به مسیر صعود، شیبهای خیلی کمی داشت. ساعت ۱۳ برای ناهار توقف داشتیم و نهایتا ساعت ۱۵:۴۵ به محل پارک ماشینها رسیدیم. در مسیر برگشت با توصیه و راهنمایی راهنمای برنامه، دوستان همنورد از لبنیات محلی منطقه خرید کردند. ساعت ۱۸:۳۰ با احتساب ترافیک تهران به انتهای برنامه رسیدیم.
خدا رو شکر که برنامه ای دیگر با موفقیت و سلامتی به پایان رسید. با سپاس و تشکر از همت عالی همه همنوردان

چند نکته :
۱- جناب آقای کاوه شصتی ار راهنمایان محلی قله طلا می باشند که سالهاست در این منطقه در خدمت کوهنوردان هستند. شخصی بسیار مهربان و خوشرو با اطلاعات کامل در خصوص کوههای منطقه. ضمنا ایشان شاعر هم بوده و کتاب شعری دارند. در طول مسیر از شعرهای زیبای خودشان و سایر شاعران بهره مند شدیم. به پاس یادبود و قدردانی از زحماتشان، یکی از شعرهایشان در گزارش برنامه ارائه می گردد :

تقدیم به جان باختگان ایرانی در هیمالیا
در سرزمین برف های جاویدان
مقیم می مانم
کاوه شصتی
از مجموعه شعر "برای مسافرانی که می روند"

شماره تماس ایشان برای گروه هایی که قصد صعود به این قله را دارند ۰۹۱۲۳۸۸۸۷۹۷

۲- به علت طولانی بودن مسیر پیمایش حتما ۳ لیتر آب همراه داشته باشید.
۳- آنتن دهی تلفن همراه در منطقه بسیار ضعیف بوده و به ندرت بعضی از مسیر آنتن وجود دارد.