صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها صعود به قله فیل زمین

مدت زمان پیمایش : 12:00
تاریخ برگزاری : ۱۳ آبان ۱۴۰۱
تاریخ نگارش : 18 آبان 1401
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : قله فیل زمین با ارتفاع ۳۳48 متر در البرز مرکزی بر روی خط‌الراسی شرقی غربی قرار دارد که از قله گل زرد و سیاه‌پلاس یا کوه کبود در شرق شروع شده و به قله فیل زمین و گاوبینی می‌رسد و در ادامه به سمت غرب از قلل سرسیاه‌غارها، پرسون، ریزان، آتش‌کوه، مهرچال، پیرزن کلوم و همهن عبور می‌کند.
بزرگراه شهید بابایی، جاده قدیم جاجرود، ابتدای جاجرود، جاده سد لتیان، مستقیم تا لواسان بزرگ. پس از ورود به روستا دقایقی بعد به یک دوراهی می رسید که نبش سمت راست آن امامزاده سلطان احمد قرار دارد. می توانید خودروی خود را جلوی امامزاده پارک کرده و از خیابان سمت راست مسیر فیل زمین را در پیش بگیرید.

پوشش گیاهی : گونه های مهم گیاهی منطقه عبارتند از : راش ، ممرز ، بلند مازو ، ملچ ، توسکا ، نمدار ، یلت ، شیردار ، انجیلی ، زبان گنجشک ، شمشاد ، اُرس ، توس ، گردو ، بید ، سرخدار ، گون ، درمنه ، رازیانه کوهی البرزی ، گل گندم البرزی ، مریم گلی البرزی ، مینای البرزی ، کاسنی ، کلاه میر حسن ، گاو زبان و انواع گندمیان.

گوناگونی جانوری : در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی ، 48 گونه پستاندار (مرال ، شوکا ، خرس قهوه ای ، بز و پازن ، قوچ و میش البرز ، پلنگ ، گربه جنگلی ، سیاه گوش ، روباه معمولی ، گرگ ، گراز ، شغال ، …) 156 گونه پرنده (قرقاول ، کبک دری ، کبک ، انواع گنجشک سانان ، سسک ها ، پرندگان شکاری ، …) 26 گونه خزنده (افعی ، قفقازی ، افعلی البرزی ، تیرمار خراسانی ، لوس مار ، …) 7 گونه ماهی (ماهی سفید ، ماهی کپور ، قزل آلا ، سیاه ماهی و مار ماهی ، …) شناسایی شده اند.

نزدیک ترین مرکز درمانی : بیمارستان لواسان

سطح فنی برنامه : غیرفنی

تعداد چشمه های مسیر : 1

وضعیت دمای هوا : سرد

روز جمعه 13 آبان ماه سال 1401 همراه با تعدادی از همنوردان ساعت 4:30 صبح از بلوار دانش(محل قرار اول) به سمت نوبنیاد(محل قرار دوم) حرکت کردیم تا تعدادی از همنوردان دیگر به ما بپیوندند و ساعت 5:10 صبح از نوبنیاد به سمت لواسان بزرگ حرکت کردیم.

ساعت 6:15 دقیقه به لواسان بزرگ رسیدیم و جلوی امام زاده سلطان احمد کمی نرمش برای گرم کردن انجام دادیم. ساعت 6:32 صبح در دوراهی به سمت راست حرکت کردیم.

ابتدای مسیر درختان گردو که برگ های زرد و قرمز آنها بیشتر از برگ های سبز بود، دیده میشد. هوا سرد و نیمه ابری بود و صدای رودخانه‌ای که در مسیرمان قرار داشت شنیده میشد. بعد ازکمی پیمایش ساعت 7:20 صبح برای کم کردن لباس و معرفی همنوردان ایستادیم (ابتدا لباس های گرم و زمستانی پوشیده بودیم که به دلیل پیمایش و جلوگیری از عرق کردن و راحتی بهتر بود لباس ها را کم کنیم).

سرپرست برنامه در رابطه با زباله و غذا ندادن به حیوانات آن منطقه توضیح داد سپس بعد از یک معرفی کوتاه ساعت 7:40 صبح دوباره به راه افتادیم.

سرپرست و سرقدم: حمید رضا رحیمی

ته قدم: محمد اسدی

نویسنده:‌ زهرا پناهی

ساعت 7:55 به یک استخر رسیدیم که آب چشمه درون آن میریخت و آب آن قابل شرب بود و 5 دقیقه برای نوشیدن آب ایستادیم.

ساعت 8:08 دقیقه برای خوردن صبحانه ایستادیم، بهتر هست برای صبحانه نان و پنیر و گردو و یک نوشیدنی گرم مانند چای میل کنید تا انرژی آن بعد از چند ساعت زمانی که به یال رسیدید آزاد شود و خستگی کمتری را احساس کنید.

نکته: هنگام خوردن صبحانه حتما لباس گرم خود را بپوشید و بعد از اینکه به راه افتادید لباس گرم را کم کنید.

بعد از خوردن صبحانه، سرپرست نحوه استفاده از باتوم را آموزش داد و کمی در رابطه با تغذیه مناسب صحبت کردیم سپس ساعت 8:57 دقیقه از پاکوب مشخصی که وجود داشت به مسیرمان ادامه دادیم و ساعت 9:05 برای لباس کم کردن ایستادیم. حال همه بچه ها هم عالی بود و حسابی انرژی داشتیم :)

ساعت 10:13 دقیقه تا 10:25 دقیقه برای استراحت ایستادیم و ساعت 10:55 دقیقه به اول مسیر سنگی رسیدیم اما هنوز دست به سنگ نشده بودیم، بخاطر اینکه کسی اطراف ما نبود کمی موزیک گذاشتیم و در هوای خوب و معتدل به مسیرمون ادامه دادیم.

قبل از رسیدن به دست به سنگ، مهدی احسانی (یکی از همنوردان) نحوه دست به سنگ شدن رو به ما آموزش داد و ساعت 11:45 دقیقه به آخر مسیر سنگی رسیدیم. از برف روی خط الراس که منظره جذابی ایجاد کرده بود بگذریم، دیدن قله دماوند حسابی هیجان زدمون کرده بود.

ساعت 12:45 دقیقه به قله رسیدیم. نزدیک قله باد زیاد بود و هوا سردتر شده بود اما روی قله هوا آفتابی و نیمه ابری بود و باد ملایم هم میوزید. بعد از گرفتن عکس و خوردن تنقلات ساعت 13:10 دقیقه شروع به بازگشت کردیم.

به دلیل وجود گرده و دست به سنگ بودن ساعت 15:35 دقیقه بلافاصله بعد از اینکه به مکان امن و صاف رسیدیم، برای ناهار خوردن ایستادیم.

در طول مسیر فرود سنگ های ریز و درشتی وجود داشت که بعضا لق بودند و باید احتیاط میکردیم.

بعد از صرف ناهار ساعت 16:00 شروع به حرکت به سمت پایین کردیم و برف های روی خط الراس هم آب شده بود اما همچنان زیبا بود و هوا بسیار مطبوع :)

ساعت 17:50 دقیقه به پایین رسیدیم و جلوی امامزاده منتظر ماشین ایستادیم، داخل امامزاده سرویس بهداشتی وجود داشت و خوشبخانه میشد از آن استفاده کرد. بعد از مقداری استراحت ساعت 18:00 ماشینی که با آن رفته بودیم، رسید و عازم تهران شدیم و در نهایت ساعت 19:40 برنامه در تهران و مبدا حرکتمون به پایان رسید.

توجه: هر صعودی که داریم باید به مردم محلی آن منطقه و فرهنگ آنان احترام بگذاریم و حواسمان باشد با ایجاد سر و صدا مزاحم آنان نشویم.