صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها گزارش برنامه صعود به قله دومیر بام استان مرکزی

مدت زمان پیمایش : 7:15
تاریخ برگزاری : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ نگارش : 19 اردیبهشت 1403
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : ۵۱٫۰۳۲۷۱۲، ۳۳٫۹۳۰۱۷۶

پوشش گیاهی : آویشن، انواع باریج، آنغوزه، درمنه، انواع گون، طره، گزنه، زرشک کوهی، زرین گیاه، پونه، بومادران

گوناگونی جانوری : گراز، روباه، شغال، گرگ، خرگوش، انواع مار، مارمولک و آفتاب‌پرست

پتانسیل سایر ورزش ها : کوهپیمایی

وجه تسمیه : واژه «دومی» به معنای بلندچهره و واژه «ار» به معنای باشکوه می‎باشد. دومیر یعنی بلندچهره و باشکوه

نزدیک ترین مرکز درمانی : دلیجان

تعداد چشمه های مسیر : 5

وضعیت دمای هوا : سرد

شرح برنامه:

طبق اطلاع رسانی قبلی آقای مهرعلی پیشرویان رئیس باشگاه مهر البرز ساعت ۳ صبح در ضلع جنوبی چهارراه کارخانه قند همنوردان حاضر شدند. ساعت ۰۳:۱۵ با خودرو شخصی از جاده ماهدشت، بزرگراه غدیر، جاده ساوه، به سمت دلیجان سپس راهی روستای مزوش شدیم.

ساعت ۶ صبح به روستای مزوش رسیدیم و بعد از هماهنگی های لازم از روستا عبور کردیم. بعد از روستا حدود ۸ کیلومتر رانندگی در جاده خاکی به پای زنجیر، در پارکینگ معدن رسیدیم و بعد از معارفه آماده صعود شدیم.

صعود را با ۲۵ همنورد ساعت ۷ صبح به سرپرستی آقای ایرج سیف الهی به سمت معدن آغاز نمودیم. زمین از بارش شب گذشته خیس بود. هوا ابری بود و نوید یک روز بارانی را می داد.

بعد از معدن از دره سمت راست از کنار گوسفند سرا سپس آبخور گوسفندان، از مسیر سنگلاخی بستر رودخانه عبور کردیم. مسیر از دره می گذشت، چند درخت بید کنار رودخانه بود. مسیر پاکوب به سمت چپ و راست رودخانه می رفت و ما چند بار به آسانی از رودخانه گذشتیم. عطر گیاهان خودرو وحشی در هوا پیچیده بود، بوته های بزرگ گون در سراسر دامنه ها خودنمایی می کرد. کم کم شیب زیاد میشد و به برفی رسیدیم. هوا کاملا مه آلود بود.

در مسیر چند بار توقف کوتاهی داشتیم و به بهانه نوشیدن جرعه آبی و خوردن یک تغذیه استراحت میکردیم.

تگرگ ریزی در مسیر بارید، گاهی هم باد سردی می وزید و گاهی از شدت باد کاسته می شد.

ساعت ۱۱:۳۰ بر فراز قله گام نهادیم و از شوق با همنوردان سرود حماسی خواندیم. هوا سرد و مه آلود، همراه با باد شدید بود. با توجه به ازدیاد جمعیت در قله و شرایط نامساعد جوی، گرفتن عکس یادگاری سخت شده بود.

ساعت ۱۲ فرود را آغاز کردیم و حدود ۲:۱۵ به طول انجامید. در آخر برنامه باران می بارید ساعت ۱۴:۱۵ به محل پارک خودروها رسیدیم و بدین سان یک روز خوب را رقم زدیم.

بعد از تعویض کفش ها و لباس های خیس ناهار خوردیم، سوار خودروها شدیم و به سمت دلیجان به راه افتادیم. تعدادی از همنوردان بعد از خداحافظی از مسیر جدا شدند و به سمت کرج حرکت کردند. ما به دیدن غار زیبای نخجیر رفتیم.

غار نخجیر

این غار در استان مرکزی بین راه دلیجان به نراق قرار دارد. غار نخجیر جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود و از جمله غارهای طبقاتی است و از سه طبقه تشکیل شده‌است. عکس برداری از این غار ممنوع بود، قبل از ورود دوربین و موبایل را تحویل صندوق امانات دادیم.

بعد از بازدید از غار و کمی گردش در شهر ساعت ۸ شب به سمت کرج حرکت کردیم، به علت بارندگی شدید با تاخیر ساعت ۱ بامداد به کرج رسیدیم و برنامه به سلامت به پایان رسید.