صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها گزارش برنامه صعود به قله پیرزن کلوم

مدت زمان پیمایش : 08:00
تاریخ برگزاری : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ نگارش : 26 خرداد 1403
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : ارتفاع قله پیرزن‌کلون 3850 متر است. این قله در جنوب منطقه البرز مرکزی و در منطقه رودبار قصران (فشم) واقع شده است. قله پیرزن‌کلون از شمال با روستای گرمابدر (خط الراس خاتون‌بارگاه به جانستون (تا خلنو)) در ارتباط است و از جنوب به قله مهرچال و از غرب به قله هم‌هن و از شرق به قله شیورکش، کاسونک و کافره (و دشت لار) منتهی شده است. در سمت شرق قله نمای غربی قله دماوند قابل مشاهده است. قله بین روستای گرمابدر (شمال) و روستای امامه (جنوب غربی) واقع شده است.

پوشش گیاهی : تعدادی درخت تبریزی، گردو و بید و سایر گیاهان خودرویی، آویشن

گوناگونی جانوری : کبک، گرگ،مار،اسب ،خر ،مارمولک

پتانسیل سایر ورزش ها : کوهنوردی و صخره‌نوردی ، پیاده‌روی و تریل‌رانینگ ، دوچرخه‌سواری کوهستان ، طبیعت‌گردی و عکاسی ، کمپینگ و پیک‌نیک ، اسکی و اسنوبورد (در فصل زمستان) ، آموزش و تمرین‌های گروهی ، یوگا و مدیتیشن

وجه تسمیه : واژه "کلوم" در زبان محلی به معنای "طویله" یا "محل نگهداری دام و طیور" است، که به نظر می‌رسد از آنجا که پیرزنی در گذشته محلی با این نام شناخته می‌شده بوده، نام این قله نیز به این شکل انتخاب شده است.از آنجا که ریزش کوه و فرسایش باعث از بین رفتن اثر طویله‌ای که احتمالاً در این قله وجود داشته، شده است، این نام به عنوان یک نام محلی و آمیخته با تاریخچه مردمی و فرهنگی منطقه ثبت شده است.

نزدیک ترین مرکز درمانی : در مانگاه فشم:استان تهران، فشم، فشم - تهران، میدان امام خمینی

دسترسی به آب در شب مانی / نوع دسترسی : ندارد / سایر

پوشش تلفن همراه : برخی نقاط

بهترین فصل صعود : بهار

خطرات : شیب‌های خطرناک ، شرایط اقلیمی سخت ، خطرات برودت ، مسائل زیست محیطی

ایمنی منطقه : طوفان‌های برفی، بادهای شدید، و تغییرات ناگهانی در دما ، شیب‌های استیلایی، صخره‌های ناپایدار،گزش مار

نوع شب مانی / گنجایش : چادر / 24

**وضعیت آب و هوا:** آفتابی و نیمه‌ابری، با ابرهای کومولوس و احتمال بارش

---

#### **مقدمه:**

در روز جمعه، ۲۵ خرداد، گروه ما که متشکل از ۹ نفر بود به سرپرستی محمد قمی برای صعود به قله پیرزن کلوم از طریق روستای گرمابدر راهی شد. هدف از این برنامه، تجربه‌ی کوهنوردی و لذت بردن از طبیعت زیبای البرز مرکزی بود.

#### **شرح برنامه:**

**حرکت از تهران:**

ساعت ۴ صبح، تعدادی از اعضای گروه در میدان آزادی جمع شدند و سپس به سمت برج آناهید حرکت کردند. ساعت ۴:۳۰ صبح، همه اعضا در برج آناهید حضور داشتند. متأسفانه ۴ نفر از اعضا به دلایل شخصی نتوانستند به برنامه بپیوندند و در نهایت ۹ نفر با ۳ ماشین به سمت روستای گرمابدر حرکت کردیم.

**مشکل کفش سرپرست:**

در نزدیکی گردنه قوچک، متوجه شدم که کفش کوهنوردی‌ام را در خانه جا گذاشته‌ام. برای جلوگیری از تأخیر بیشتر، گروه را به سمت روستای گرمابدر فرستادم تا صبحانه بخورند و خودم با یکی از دوستان به خانه بازگشتم. با استفاده از خدمات اسنپ، کفش‌هایم را به میدان صنعت ارسال کردند و من همزمان به آنجا رسیدم. با کمی تأخیر، ساعت ۷:۳۰ صبح به گروه پیوستیم. اگرچه این اتفاق باعث شد که برنامه یک ساعت دیرتر آغاز شود، اما خوشبختانه برنامه با موفقیت ادامه یافت.

**آغاز صعود:**

شروع صعود از روستای گرمابدر در ساعت ۷:۳۰ صبح با استفاده از GPS صورت گرفت. مسیر ابتدایی بن‌بست بود، اما نهایتاً مسیری در کنار یک ویلا پیدا شد و از آنجا حرکت کردیم. در ابتدا، هوا ابری بود و گاهی احتمال بارش باران وجود داشت. با این حال، هوا بعداً آفتابی شد و ابرهای کومولوس همچنان تا پایان برنامه همراه ما بودند.

**پیمایش مسیر:**

در ابتدای مسیر، با یک شیب متوسط تا تند مواجه شدیم. گروه با همکاری و تلاش بسیار به یال مسیر رسید. بعد از عبور از این شیب، حدود ساعت ۹ صبح تصمیم گرفتیم در یک منطقه مناسب توقف کرده و صبحانه بخوریم. این استراحت به گروه فرصت داد تا انرژی خود را بازیابی کند و برای ادامه مسیر آماده شود.

**ادامه صعود:**

پس از صرف صبحانه و استراحت، حرکت به سمت قله را از روی یال ادامه دادیم. با پیشروی در مسیر، تعدادی از اعضا دچار خستگی شدند و در ارتفاع تقریبی ۳۱۰۰ متری، دو نفر از گروه جدا شده و در یال باقی ماندند.

**حمله به قله:**

ساعت ۱۱ صبح، ۷ نفر از اعضا تصمیم به ادامه مسیر به سمت قله گرفتند. شرایط آب و هوا نامناسب و احتمال بارش در هر لحظه وجود داشت. در ارتفاعات بالاتر، با افزایش ابرهای کومولوس و باد شدید، شرایط صعود پیچیده‌تر شد. با نزدیک شدن به ارتفاع تقریبی ۳۴۵۰ متری، تصمیم گرفتیم به دلیل وضعیت نامساعد آب و هوا و احتمال بارش، صعود را متوقف کنیم و به یال بازگردیم.

**بازگشت به روستا:**

حدود ساعت ۲ بعد از ظهر، به یال رسیدیم و پس از صرف ناهار، به آرامی به سمت پایین حرکت کردیم. در مسیر بازگشت، شیب تند و متوسطی را پیمودیم و ساعت ۶ عصر به محل پارک خودروها رسیدیم.

**پایان برنامه:**

پس از پایان برنامه، در مسیر برگشت به تهران، در میدان فشم توقف کردیم و شیرموز نوشیدیم. در نهایت، اعضای گروه به خانه‌های خود بازگشتند.

#### **جمع‌بندی:**

این برنامه، علی‌رغم چالش‌های پیش‌بینی نشده و تأخیر در آغاز، تجربه‌ای مفید و به یادماندنی برای همه اعضا بود. همکاری و روحیه تیمی در گروه بسیار قوی بود و همه اعضا توانستند از طبیعت زیبای منطقه لذت ببرند. اگرچه موفق به صعود کامل به قله نشدیم، اما مسیر پیموده شده نیز ارزشمند و خاطره‌انگیز بود.

**نکات قابل توجه:**

- فراموش کردن تجهیزات می‌تواند تأخیر ایجاد کند؛ لذا چک کردن تجهیزات قبل از حرکت اهمیت زیادی دارد.

- تغییرات آب و هوا باید همواره مد نظر قرار گیرد تا بتوان تصمیمات مناسب و به موقعی اتخاذ کرد.

- هماهنگی و همکاری گروهی، کلید موفقیت در برنامه‌های کوهنوردی است.

**سپاس از تمامی اعضای گروه که با همکاری و همدلی، این برنامه را به تجربه‌ای شیرین و به یادماندنی تبدیل کردند.**