صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها گزارش برنامه قله دارآباد(مونگ چال)

گزارش برنامه قله دارآباد(مونگ چال)

نویسنده : باشگاه کوهنوردی همنورد
نوع برنامه : کوهنوردی
درجه سختی : متوسط
ارتفاع : 3162 متر
ارتفاع پای کار : 1700 متر
مدت زمان پیمایش : 10:00
تاریخ برگزاری : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ نگارش : 11 تیر 1403
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : دارآباد شرقی ترین قله خط الراس عظیم توچال می باشد که در البرز مرکزی واقع است. این قله پس از عبور از تیغه های معروفش به قلل لزون شرقی و غربی رسیده و از آنجا در جهت غرب به قله توچال و در جهت جنوب به قله کلکچال متصل میشود.

وجه تسمیه : اطراف این منطقه به دلیل وجود رطوبت زیاد در گذشته مکانی پر از درختهای طبیعی بوده است. دار واژه ای پهلوی به معنای درخت، چوب، الوار، تیر بام، و … بوده است و هنوز هم در برخی از مناطق فارسی زبان و حتی برخی زبانهای غیر فارسی مانند عربی از این واژه استفاده می‌شود.

دسترسی به آب در شب مانی : ندارد

پوشش تلفن همراه : برخی نقاط

بهترین فصل صعود : بهار و تابستان و پاییز

خطرات : مسیر دراز لش بهمنی است و در مواقع بارش سنگین توصیه نمی شود.

ایمنی منطقه : امن

نوع شب مانی / گنجایش : جان پناه / 10

اطلاعات دسترسی به منطقه

استان و شهر مبدا : تهران, تهران

مشخصات مسیر : خاکی با شیب تند

استان و شهر مقصد : تهران, تهران

جاده دسترسی به روستا/محله : آسفالت

شرح برنامه

نام راهنما / سرپرست : حمیدرضا رحیمی/زینب عزیزخانی(زی زی)

مختصات محل های مناسب شب مانی : پاسگاه-جان پناه

وضعیت آب و هوا : نیمه ابری

سطح فنی برنامه : غیرفنی

تعداد چشمه های مسیر : 2

وضعیت دمای هوا : معتدل

تعداد شرکت کنندگان در برنامه: 24 نفر

گزارش برنامه :
ساعت 5:20 پس از رسیدن همه همنوردان، با صحبتهای مقدماتی سرپرست، برنامه صعود به قله دارآباد از پارکینگ دارآباد آغاز گردید. پس از حدود 15 دقیقه با شیب ملایمی به تنها کافه موجود در مسیر به نام کافه سربند غلاک رسیدیم. دقایق کوتاهی در آنجا توقف داشتیم و مجددا مسیر را ادامه دادیم. از محل درختها وارد مسیر نرمال قله شدیم و در مسیر پاکوب مشخص، از مسیر یال شن سیاه صعود را ادامه دادیم. گروه های نسبتا زیادی در مسیر بودند(از جمله یک گروه با تعداد 109 نفر)! که به ناچار در بالاترین قسمت مسیر پرشیب توقف کوتاهی کرده و به معارفه نفرات پرداختیم تا مسیر اندکی خلوت شود.در نهایت پس از سه استراحت چند دقیقه ای در امتداد مسیر که در هر کدام از آنها یک نکته آموزشی اعم از نحوه گام برداری، تنفس صحیح، نحوه کوله چینی و... از طرف سرپرست برنامه توضیح داده میشد در ساعت 7:45 به خط الراس دارآباد و کنار اتاقک نگهبانی رسیدیم. پس از صرف صبحانه که 20 دقیقه طول کشید، مجددا مسیر را از روی خط الراس به سمت قله ادامه دادیم. در این بخش از برنامه توضیحاتی در خصوص تجهیزات مناسب برای کوهنوردی به همنوردان ارائه گردید.
با همراهی و سرعت خوب گروه، ساعت 10 به حدود 500 متری قله زیبای دارآباد رسیدیم. مناظر بسیار زیبای اطراف به ویژه دماوند باشکوه، لذت وصف ناپذیری ایجاد کرده بود. در همین زمان بود که سرپرست برنامه متوجه توده ابری در آسمان شده و تخمین زدند که نهایتا تا 15 دقیقه بعد رگبار باران بهاری و رعد و برق این توده دقیقا بالای سر ما خواهد رسید. پس از دو دقیقه تامل و بررسی شرایط جوی در نهایت سرپرست به بازگشت سریع تیم و کم کردن ارتفاع گرفتند.و نفرات تیم در حالی که فاصله چندانی تا قله نداشتند به سرعت بادگیر و پانچو پوشیده و شروع به بازگشت کردیم.پس از حدود 10 دقیقه باران شدیدی بهمراه اندکی تگرگ باریدن گرفت، تا اتاقک نگهبانی و اول مسیر خط الراس با سرعت خوبی فرود آمدیم. پس از استراحت کوتاهی که البته دیگر بارش و رعد و برق هم تمام شده بود، مسیر فرود را از کنار آبگیر سمت راست یال شن اسکی که به جاده منتهی میشد را انتخاب کردیم تا با سرعت بیشتری به پایین برسیم.در میانه ی مسیر به دلیل سرسبزی منطقه 3 نفر از همنوردان اقدام به چیدن گلهای بهاری کردند و از آنجاییکه این حرکت مخالف با اصول باشگاه همنورد است، سرپرست برنامه تصمیم گرفتند با پیشنهاد کاشت نهال و ارسال سند شناسنامه آن، این همنوردان را متوجه آسیب رسانی شان به طبیعت کرده تا بتوانند مجددا در برنامه های بعدی باشگاه حضور داشته باشند. به این ترتیب تمام افراد تیم در ساعت 12:30 به کنار کافه رسیدیم. پس از خوردن ناهار و استراحت به سمت پارکینگ حرکت کردیم و برنامه در ساعت 15 به پایان رسید.