صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها گزارش برنامه صعود به قله علم کوه

مدت زمان پیمایش : 12:00
تاریخ برگزاری : ۱۱ الی ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ نگارش : 14 شهریور 1403
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر از سطح دریا دومین قله‌ مرتفع ایران بعد از دماوند است که در استان مازندران قرار دارد. در منطقه‌ای که قله‌ علم‌ کوه در آن واقع است، قلل بالای ۴۰۰۰ متر دیگری نیز وجود دارد که به دلیل وجود این قله‌ها، یخچال‌ها، دیواره‌های صعب‌العبور و چشم‌اندازهای طبیعی فراوان، هر ساله کوهنوردان و صخره‌ نوردان بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند.

پوشش گیاهی : گیاهانی مانند ارس خزنده، گیاهان بالشتکی مانند کلاه میرحسن، چوبک و گون در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.

گوناگونی جانوری : گونه‌های جانوری شاخص در اطراف علم کوه، بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کبک دری و معمولی.

وجه تسمیه : در میان قله‌های اطراف دشت هسارچال، نوکِ تیز قله علم‌کوه و بلندی آن باعث شده که آن را به عَلَم تشبیه کنند و این نام را بر روی آن بگذارند

نزدیک ترین مرکز درمانی : پایگاه امداد قرارگاه رودبارک

دسترسی به آب در شب مانی / نوع دسترسی : دارد- در فاصله نزدیک / چشمه

پوشش تلفن همراه : برخی نقاط

بهترین فصل صعود : تابستان

خطرات : در زمستان خطر ریزش بهمن و در تابستان خطر ریزش سنگ.

ایمنی منطقه : نسبتا امن

وسیله نقلیه تا روستا/محله : لندروور

جاده دسترسی به روستا/محله : آسفالت

شرح برنامه

نام راهنما / سرپرست : زینب عزیزخانی(زی زی)

مختصات محل های مناسب شب مانی : دشت هسارچال

تاریخ برگزاری 11 و 12 مرداد ماه
تعداد نفرات: 31
مسافت پیمایش شده : حدود 20 کیلومتر
سرپرست : زینب عزیزخانی(زی زی)
سرقدم: آقای حمیدرضا رحیمی
عقب دار: مریم کنجدی
میاندار: زی زی

در روز پنج شنبه تاریخ 11 مرداد 1403 اعضای باشگاه همنورد ساعت 4 نیمه شب جهت صعود به علم کوه در میدان آزادی دور هم جمع شدن و با یک میدل باس به سمت مازندران،مرزن آباد، کلاردشت و سپس قرارگاه رودبارک حرکت کردیم. متاسفانه به دلیل خرابی فنی ماشین قبل از مرزن آباد در یک تونل توقف طولانی تا رسیدن اتوبوس بعدی داشتیم و در نهایت ساعت 10 صبح به مرزن آباد رسیدیم. تا ساعت 11 معطلی جهت صرف صبحانه و هماهنگی تاکسی برای نفرات تیم اتفاق افتاد و سپس در ساعت 12 ظهر همگی به قرارگاه کوهنوردی در رودبارک رسیدیم. تعداد 6 پاترول از قبل برای بردن نفرات تیم به منطقه تنگه گلو هماهنگ شده بود.آخرین پاترول ساعت 14 به تنگه گلو رسید.به دلیل ازدحام جمعیت تیم های موجود در منطقه قاطری در تنگه گلو حضور نداشت، به دلیل عدم معطلی باقی نفرات تیم سرپرست به همراه 3 نفر که امکان حمل کوله های خود را نداشتند منتظر قاطر ماند باقی نفرات تیم بسمت محل کمپ حرکت کردند.پس از تحویل کوله ها به قاطرچی با سرعت بیشتر یحرکت کردیم و در میانه راه به باقی تیم رسیدیم.ساعت 17:15 در دشت هسارچال بوده و چادرهای کمپ را برپا کردیم.حدودا تعداد 70 عدد چادر در کمپ هسارچال وجود داشت!.پس از استراحت کوتاهی یک جلسه معارفه نیم ساعته در ساعت 19 برگزار شده و توضیحات لازم برای صعود قله در روز بعد توسط سرپرست ارائه شد.دو نفر از همنوردان به دلیل عدم توان پیمایش از صعود صرفنظر کرده و قرار شد در کمپ بمانند.ساعت 3 بامداد روز جمعه همگی با هدلایت و لباس مناسب و کوله حمله حرکت به سمت قله را شروع کردیم.سرقدم تیم آقای حمیدرضا رحیمی با سرعتی مناسب و یکنواخت حرکت کرده و بطور میانگین هر یک ساعت توقف کوتاهی جهت نوشیدن آب و تنفس بهتر داشتیم. خوشبختانه تمامی نفرات بدون وجود مشکل تا قله حرکت کرده و ساعت 9 صبح بر روی قله زیبای علمکوه ایستادیم.

به دلیل سرما و باد شدید و همچنین تعداد نفرات بسیار زیادی که بر روی قله بودند توقف در قله بسیار کوتاه شد و تیم به سرقدمی خانم مریم کنجدی و عقب داری آقای علیرضا کریمی اقدام به فرود کرد.به دلیل وجود نفرات زیاد صعود کننده در پاکوب اصلی مسیر هسارچال تا قله برای بازگشت مسیر یال مرجی کش را انتخاب کردیم و چون در مسیر احتمال ریزش سنگ بالا بود با سرعت کم پیمایش میکردیم.

ساعت 13:30 به محل کمپ رسیده و بعد از استراحت و صرف نهار اقدام به جمع آوری چادرها کردیم.ساعت 15:15 از دشت هسارچال بسمت تنگه گلو حرکت کرده و در ساعت 16:45 به پارکینگ پاترول ها رسیدیم.به دلیل ترافیک بالا و عدم حضور ماشین ها در ساعت 20 آخرین پاترول به قرارگاه رودبارک رسیده و در یک رستوران در مرزن آباد برای صرف شام توقف کردیم.ساعت 22 اتوبوس بسمت تهران حرکت کرده و در نهایت ساعت 2 بامداد روز شنبه در میدان آزادی برنامه علمکوه با تمامی چالش ها و زیبایی هایش به پایان رسید.