صفحه اصلی لیست گزارش برنامه ها پیمایش تنگه میشینه مرگ تا دریاچه سیاه رود

نوع برنامه : کوهنوردی
تاریخ برگزاری : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ نگارش : 12 شهریور 1399
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
شرح برنامه

برنامه با خودروی شخصی اعضا در ساعت 5:30صبح شروع شد که با حرکت به سمت جاده فیروزکوه و بعد از گذشتن از منطقه هرانده، با توجه به تابلوی راهنمای بخش ارجمند به سمت روستای لزور حرکت کردیم و رأس ساعت 8:30 صبح در ابتدای خیابان لاسک رسیدیم و آماده صعود شدیم.  بعد از عبور از منطقه مسکونی وارد جاده خاکی منتهی به تنگه راه رو ادامه دادیم. بعد از نیم ساعت حرکت در جاده به منبع آبی رسیدیم که برای برداشت آب مناسب بود. با ورود به تنگه‌ای زیبا که رود فرح‌رود در آن جاری بود حرکت از روی سنگ‌های رودخانه و در پاکوب کناری آن آغاز کردیم. با پیشروی در تنگه سنگ‌ها بزرگ‌تر و حرکت از روی آنها نیاز به‌دقت بیشتری داشت و برخی مواقع گروه دست به سنگ می‌شد. با پیمایش یک ساعته تنگه باریک‌تر شده و به محل عبور کامل از داخل آب رودخانه رسیدیم. با آماده شدن برای حرکت در آب و تعویض کفش وارده آب‌ شده و در 45 دقیقه مسیر رودخانه در آب طی شد. به دلیل سردی آب و تیز بودن سنگ‌های بستر رودخانه برای حرکت در آب حتماً کفش و یا صندل پیشنهاد می‌شد. دمای آب بسیار پایین بوده و در مواردی برای عبور از آبشارهایی با ارتفاع کم نیاز به دست به سنگ شدن و احتیاط کامل می‌باشد. این قسمت از مسیر به دلیل خیس بودن سنگ‌ها می‌تواند کاملاً خطر آفرین باشه.

بعد از بالا رفتن از آخرین آبشار با سنگ‌های لغزنده به منطقه بازتری که در دو طرف با یال‌ها محصور شده رسیدیم. تابش و گرمای نور آفتاب زیبایی اون منطقه رو دوچندان می‌کرد. با تعویض کفش‌ها  گروه در امتداد رودخانه به حرکت ادامه داد و در ساعت 11:30 به چشمه معجز که منطقه‌ای سرسبز بود رسیدیم و برای صبحانه توقف کوتاهی داشتیم. این منطقه معمولا برای کمپ و شبمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با حرکت در جهت شمال غربی و عبور از تنگه پیچ در پیچی به سد سیاه‌بند رسیدیم و از سمت راست که با دست به سنگ شدن و سپس بالا رفتن از پله‌های سیمانی سمت چپ، در ساعت 13:30 به دریاچه سیاه‌رود با ارتفاع 3017 متر رسیدیم. برگشت با توجه به خستگی گروه با اجاره یک دستگاه نیسان به محل پارک خودرو مراجعه و پس از صرف نهار به سمت تهران حرکت نمودیم