صعود به قله واریش

مدت زمان پیمایش : 08:00
تاریخ برگزاری : ۲۶ دی ۱۳۹۹
تاریخ نگارش : 30 دی 1399
جهت مشاهده در سایز اصلی، بر روی تصویر کلیک کنید.
اطلاعات منطقه

موقعیت جغرافیایی : استارت برنامه از روستای واریش ( اتوبان شهید خرازی به سمت غرب- بعد از رودخانه چیتگر- خروجی شهرک مهستان به سمت شمال- روستای وردیج و سپس روستای واریش) - همنوردان گرامی آنتن دهی موبایل در منطقه وجود ندارد و به همین جهت شما شاید با اسنپ بتوانید به روستای واریش بروید ولی در برگشت به علت عدم آنتن دهی موبایل نمیتوانید اسنپ بگیرید بعد از روستای وردیج، در انتهای جاده آسفالته روستای واریش قرار دارد. این روستا در ارتفاع 2250 متر از سطح دریا، آب و هوای خنک‌تری نسبت به وردیج دارد؛ به طوری که در زمستان بسیاری از سکنه آنجا را ترک می‌کنند. جمعیت واریش در فصول گرم سال به حدود 40 خانوار می‌رسد. اما در زمستان این جمعیت به کمتر از 15 خانوار کاهش می‌یابد.

نزدیک ترین مرکز درمانی : بیمارستان تریتا- آدرس بزرگراه همت غربی - بعد از تقاطع بزرگراه آزادگان -اتوبان شهید خرازی02147241000/بیمارستان نیکان غرب-آدرس: تهران، اتوبان همت به سمت غرب، نرسیده به میدان المپیک، روبروی پارک جوانمردان تلفن تماس: 47564000 - 021

پوشش تلفن همراه : ندارد

خطرات : (پی نوشت گزارش حتما مطالعه گردد)

ایمنی منطقه : به هیچ عنوان خودروهای خود را در کنار جاده پارک نفرمائید به علت ریزش کوه مخصوصا در فصول سرد .(پی نوشت گزارش حتما مطالعه گردد)

اطلاعات دسترسی به منطقه

تعداد چشمه های مسیر : 1

وضعیت دمای هوا : سرد

گزارش برنامه

در طول هفته برنامه ریزی جهت صعود به قله واریش( آشنایی با منطقه )برای جمعه مورخ 991026 انجام شد . وضعیت جوی هر روزدقیق تر میشد . تا اینکه در روز چهار شنبه مشخص شد کاهش دما و وزش باد با سرعت حدود 45 کیلومتر در ساعت رو در ارتفاع 3000 به بالا در البرز از میانه روز جمعه خواهیم داشت و توصیه ها این بود که از صعود به ارتفاعات بالای 3000در البرز پرهیز شود . قرار شد این برنامه سریع تر از پای کار استارت بخورد و تا ظهر ارتفاع را به زیر 2500 کاهش داده تا با باد و سرما درگیر نشویم . پس از پیوستن به همدیگر در اتوبان همت، مسیر به سمت غرب و در ادامه اتوبان شهید خرازی  و در نهایت روستای واریش ادامه پیدا کرد .مسیر از اتوبان شهید خرازی تا روستای واریش کوهستانی ، پرپیچ و خم و فوق العاده زیبا است . پس از پارک کردن خودروها در پارکینگ روستای واریش در ساعت 0745 استارت زدیم . مسیر از کنار روستای واریش برای کوهنوردان آماده شده بود و حدود 300 متر اول در حاشیه روستا مسیر آسفالت بود . تابلو های جهت نمای مسیر هم برای کوهنوردان نصب شده بودند . مسیر را از همین پاکوب و در کنار رودخانه ادامه دادیم . هوا فوق العاده تمیز و کمی سرد بود که در ادامه با تابش نور آفتاب هوا کمی گرم شد . در ادامه مسیر به اولین آب بند ایجاد شده بر روی رودخانه رسیدیم . آب یخ بسته بود . بعد از حدود 400 متر حرکت به جهت شمال به آب بند دوم رسیدیم . در این محل مسیر سه قسمت می شد . مسیر شرقی ، مسیر شمالی، مسیر شمال غربی . مسیر شرقی از گوسفند سرا برای قله واریش ، مسیر شمالی برای قله بارو  و مسیر شمال غربی هم برای قله های لیزه و لیچه و کندر و کرکو). مسیر شمال غربی را برای شناسایی منطقه جهت برنامه های آتی حدود 1 کیلومتررا ادامه دادیم و در ارتفاع 2750  ایستادیم با توجه به شرایط پیش بینی شده مسیر را برگشتیم و مجدد به ابتدای سه راهی رسیدیم (ارتفاع2530)و از ساعت 1000 الی1100 در کنار چشمه ای که در این محل بود برای صرف صبحانه توقف نمودیم . پس از صرف صبحانه برای صعود به واریش آماده شدیم و مجدد استارت زدیم .

مسیر را از کنار گوسفند سرا با برف کوبی ادامه دادیم .به عبارتی مسیر را به صورت موازی با مسیر استارت کار تا سه راهی بر روی یال ادامه دادیم  و به سمت جنوب حرکت کردیم. بر روی یال در مسیر هیچ کوهنورد دیگری حضور نداشت . پس از تقریبا 1 ساعت برف کوبی در ساعت 1220 به قله واریش(ارتفاع2740) رسیدیم . هوا برروی قله سر بود و باد با سرعت حدود 20 کیلومتر در حال وزیدن . پس از 10 دقیقه توقف، مسیر را از همان مسیر صعود بر روی یال برگشتیم . در میانه مسیر بر روی یال ، تصمیم بر این شد که مجدد به گوسفند سرا نرویم و از یک آبریز با عرض زیاد ، شیب مناسب و برف کمتر فرود بیاییم ، بررسی ازمنطقه به صورت بصری و همچنین بر روی جی پی اس انجام شد  سه آبریز وجود داشت و نزدیکترین آبریز به گوسفند سرا و منتهی به قبل از آب بند اول انتخاب شد . پس از فرود از آبریز درساعت 1355 در بستر رودخانه بودیم .در کنار رودخانه تا ساعت 1500 برای صرف ناهار توقف کردیم . از این نقطه مسیر صعود و فرود مشترک شد و از همین به سمت پارکینگ ادامه دادیم و در ساعت 1550 به پارکینگ رسیدیم . در برگشت به سمت تهران ،در ورودی روستای وردیج توقف نموده و چند عکس یادگاری با مجسمه ها سنگی طبیعی ( آدمک های سنگی) انداختیم و برنامه در ساعت 1630 به پایان رسید .

پی نوشت :

• آنتن دهی موبایل در منطقه وجود ندارد ( جهت رفتن به واریش میتوانید اسنپ بگیرید ولی در برگشت موبایل آنتن نمیدهد )

• به هیچ عنوان خودروهای خود را در کنار جاده پارک نفرمائید به علت ریزش کوه مخصوصا در فصول سرد .

• از ابتدای مسیر تا گوسفند سرا در زمان پیمایش با دقت و سکوت از مسیر عبور نمائید چون حتی صدای صحبت و یا فریاد باعث ریزش سنگ خواهد شد و برای هماهنگی تیم در صورت امکان از بیسیم استفاده نمائید و فریاد نزنید

• در جهت WNW قله لیزه به ارتفاع2830 و قله لیچه به ارتفاع 2870 به وضوح پیداست – قله های لیزه و لیچه با خط الراسی تقریبا هموار و پهن و با فاصله 1000 متر به یکدیگر متصل میشوند